Vanliga frågor & svar
Hitta svar på de vanligaste frågorna
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om försäkringen i ditt kort.
Allmänt
-
Du kan anmäla händelsen till ett försäkringsbolag i taget, eller till flera samtidigt. Hur du än väljer att göra så är det viktigt att du meddelar respektive bolag att du redan har kontaktat, eller har för avsikt att kontakta flera försäkringsbolag med samma anspråk, vilka dessa är, och i vilken mån du redan har fått ersättning från annan försäkring.
-
Hur aktiveras den kompletterande försäkringen i mitt kort?
För att försäkringen i ditt kort ska aktiveras måste du betala mer än 50% av resan med ditt kort.
-
Vilka omfattas av den kompletterande försäkringen i mitt kort?
Försäkringen gäller för dig som kortinnehavare, men även för dina familjemedlemmar. Med familjemedlemmar menas make eller maka, registrerade partner eller sambo samt era barn under 25 år som fortfarande är skrivna hemma hos dig eller den andra föräldern, vare sig de reser med dig eller på egen hand. Försäkringen omfattar även dina barnbarn som följer med dig... Läs mer >
-
Om du inte hittar svaret på din fråga kan du kontakta oss genom att maila till kreditkortforsakring@erv.se. Du kan även kontakta oss på telefonnummer 0770-456 916.
Frågor om den kompletterande reseförsäkringen
-
Din kompletterande reseförsäkring omfattar följande typ av skada eller händelse: • Avbeställningsskydd • Resestartskydd • Missat anslutningsflyg • Försening av allmänt färdmedel vid avresa • Bagageförsening vid utlandsresa • Kapitalbelopp vid olycksfall • Självriskskydd vid utlandsresa • Självriskeliminering hyrbil (utomlands) • ID-stöld.
-
-
Grundförutsättningar är att du måste ha en aktiv försäkring dagen vid skadetillfället. Dagen då skadan inträffade bestämmer vilken försäkring som gäller. Ett skadeärende som inträffade den 28 februari 2018 kan eventuellt täckas av den gamla försäkringen. Skadeärenden som inträffar efter den 1 mars 2018 kan täckas av den nya försäkringen som gäller från och m... Läs mer >
-
Vi vill uppdatera och förbättra våra försäkringar för att göra det tryggare för dig när du handlar och reser med ditt re:member kreditkort. Nu ingår det en kompletterande reseförsäkring med avbeställningsskydd som består av nio olika försäkringsmoment som ger dig trygghet på resan utan någon extra kostnad. Istället för att erbjuda enskilda tilläggsförsäkring... Läs mer >
-
Vi vill att du ska känna dig trygg när du handlar och reser med ditt re:member kreditkort. Därför har du nu en kompletterande reseförsäkring med avbeställningsskydd helt utan extra kostnad på ditt re:member kreditkort. För att göra det ännu enklare för dig som kund har vi samlat tre av våra mest populära tilläggsförsäkringar i en produkt – Trygghetspaketet –... Läs mer >
-
Vi har förbättrat försäkringsvillkoren för Avbeställningsskydd. Förut var det ett krav att du ska betala hela resan med ditt re:member kreditkort för att omfattas av försäkringen. Från och med den 1 mars 2018 räcker det att du betalar mer än hälften av resan med ditt re:member kreditkort för att omfattas av den kompletterande reseförsäkringen. Dessutom har d... Läs mer >
-
Måste jag som privatkund aktivt teckna en separat försäkring när jag hyr en bil utomlands för att omfattas av försäkringsmomentet ”Självriskeliminering hyrbil utomlands”?
Du måste teckna erforderlig försäkring när du hyr bil hos hyrbilsbolaget. Grundförutsättning för att omfattas av detta moment är att kravet för att aktivera detta moment är uppfyllt. Viktigt är att du har tecknat den försäkring som landet du är i kräver som minimum.
-
Finns det några begränsningar på antal familjemedlemmar som kan omfattas av den kompletterande reseförsäkringen samt avbeställningsskyddet om jag betalar mer än hälften av resan med mitt re:member kreditkort?
Det finns en begränsning i villkor gällande familjeresor. Om en familj bokar resa tillsammans med två andra familjer och en av familjemedlemmarna blir sjuka så kan inte alla avboka på grund av detta. Familjemedlemmar är alltid försäkrade via denna försäkring så länge som resan är betald till mer än 50 % med re:member kortet, ingen begränsning på antal men de... Läs mer >
-
Finns det någon begränsning på antal personer som omfattas av den kompletterande reseförsäkring samt avbeställningsskyddet som reser med mig om jag betalar mer än hälften av resan med mitt re:member kreditkort?
De som omfattas av ditt försäkringsvillkor om du betalar mer än hälften av resan med ditt kort för är dig själv som kortinnehavare samt dina familjemedlemmar. Med familjemedlemmar menar vi kortinnehavares make, maka, sambo, registrerad partner samt kortinnehavarens och dennes makes, makas, sambos, registrerade partners hemmavarande barn under 23 år. Det finn... Läs mer >
Frågor om Trygghetspaketet
-
Trygghetspaketet ingår i re:member more och re:member Mastercard/Visa. För dig med re:member flex finns möjligheten att köpa till Trygghetspaketet för endast 129 kr per år via Mina sidor. Länk till Mina sidor hittar du om du klickar på länken nedan. Läs mer >
-
Evenemangsavbeställning, Allrisk 2 år på hemelektronik/hushållsmaskiner och Prisgaranti 90 dagar.
-
Trygghetspaketet kostar endast 129 kr per år för innehavare av re:member flex. Trygghetsspaketet ingår utan extra kostnad för dig som har ett re:member more eller re:member Mastercard/Visa.
-
Du ansöker om Trygghetspaketet genom att logga in på Mina sidor eller kontakta EnterCard kundservice på telefonnummer 0771-15 00 15. Du hittar länk till Mina sidor genom att klicka på länken nedan. Läs mer >
-
Det beror på vilka tilläggsförsäkringar du har på ditt re:member kreditkort och vilket kort du har. Vilken typ av kort du har avgör huruvida Trygghetspaketet ingår automatiskt från den 1 mars 2018 eller om du behöver köpa till Trygghetspaketet. Läs mer vad som gäller för respektive re:member kreditkort.
-
Du kan när som helst säga upp dina tilläggsförsäkringar. Men tänk på att du måste ha en aktiv tilläggsförsäkring på ditt re:member kreditkort när skadan inträffar för att kunna anmäla skada och få eventuell ersättning. Observera att tilläggsförsäkringarna ”Nödkontanter”, ”Nödbiljetter”, ”Nyckelservice” och ”Aktivitetsskydd” ingår varken i Trygghetspaketet el... Läs mer >
Hittar du inte svaret på din fråga?
Om du inte hittar svaret på din fråga kan du maila oss så återkommer vi med ett svar inom kort.