Skandia - Reseförsäkring kopplad till bankkort
Informationen på den här sidan avser korten: Visa Bankkort och Visa Bankkort online
Här hittar du översiktsinformation för innehållet i din kortförsäkring. För fullständig information om innehållet i ditt kort, vänligen läs villkoret.
Kompletterande reseförsäkring (60 dagar)
Vanliga frågor
-
Hur ska resan betalas för att försäkringen kopplad till mitt Bankkort/Bankkort online ska gälla?
För att försäkringen ska gälla ska du ha betalat din resa med ditt Visa Bankkort/Bankkort online på Skandia eller direkt från ditt konto hos Skandia t.ex. via Skandias internetbank, SkandiaGiro eller Swish. Försäkringen gäller inte om betalningen har belastat ditt konto på Skandia men genomförts med ett kort utställt av annan kortutgivare än Skandia.
-
Hur aktiveras den kompletterande försäkringen i mitt kort?
För att försäkringen i ditt kort ska aktiveras måste du betala minst 75% av resan med ditt kort. För att försäkringen ska gälla så måste resan kosta minst 1 000 SEK/försäkrad inklusive skatter och avgifter.
-
Vilka omfattas av den kompletterande försäkringen i mitt kort?
Försäkringen gäller för dig som kortinnehavare och dina familjemedlemmar. Med familjemedlem menas Kortinnehavares make, maka, sambo, registrerad partner, hemmavarande barn under 23 år samt kortinnehavares makes, makas, sambos, registrerade partners hemmavarande barn under 23 år. Med hemmavarande barn avses barn som är folkbokfört hos båda eller en av sina föräldrar. Med sambo menas person som den försäkrade sammanbor med och har gemensamt hushåll med i parförhållande. Samborna ska vara folkbokförda på samma adress. Ingen av samborna får vara gift eller ha registrerat partnerskap med någon annan.
-
Jag har flera försäkringar, hur gör jag då?
Du kan anmäla händelsen till ett försäkringsbolag i taget, eller till flera samtidigt. Hur du än väljer att göra så är det viktigt att du meddelar respektive bolag att du redan har kontaktat, eller har för avsikt att kontakta flera försäkringsbolag med samma anspråk, vilka dessa är, och i vilken mån du redan har fått ersättning från annan försäkring.
-
Jag har ett Visa Electronkort, vilken försäkring är det som gäller?
Har du ett Electronkort är det reseförsäkringen för Bankkort online som gäller. Skandia har bytt namn på kortet från Electronkort till Bankkort online.
-
Köpstället tar inte kort, hur gör jag då?
I vissa fall tar köpstället där du ska betala inte kort.
Det kan t.ex. bero på:
- Tekniskt fel
- De tar endast kort på en mindre summa ex. kontantinsatsen men inte slutbetalningen
- De tar inte kort över huvud taget
I dessa fall kan du få ta del av försäkringarna ändå om du får ett intyg från företaget men har betalat på annat sätt t.ex. kontant eller räkningsbetalningI vissa fall tar köpstället där du ska betala inte kort.
-
Jag hittar inte svaret på min fråga, hur kontaktar jag er vid frågor om reseförsäkringen i mitt kort?
Om du inte hittar svaret på din fråga kan du kontakta Europeiska ERV på info@erv.se eller på telefonnummer: 0770 456 903.
Vanliga frågor om coronaviruset >
Var vänder jag mig om jag vill göra en skadeanmälan?
Skandia byter försäkringsgivare för dina kortförsäkringar.
För köp genomförda t.o.m. 2019-12-31: skadeanmälan ska göras hos Trygg Hansa.
För köp genomförda fr.o.m. 2020-01-01: skadeanmälan ska göras hos Europeiska ERV. Klicka på fliken "skadeanmälan" uppe till höger på den här sidan för att anmäla din skada online eller ring 0770 456 903.
Säkerhetstips
På semestern vill man kunna njuta, slappna av och bara ha det trevligt. Vi rekommenderar därför att du slänger ett öga på våra säkerhetstips, så minskar förhoppningsvis risken att resan inte blir som du tänkt dig eller att det inträffar tråkigheter.
Landsguiden
I Europeiska ERVs landsguide hittar du viktig information om sådant som riskläget, visumregler etc. för världens alla länder.
Resa med barn
På sidan Resa med barn hittar du mängder med tips på vad som kan vara bra att tänka på när du reser med allt från spädbarn till barn som är över två år.
-
När kan jag göra en skadeanmälan?
Du kan göra en skadeanmälan så fort något har hänt. Du behöver med andra ord inte vänta tills du kommer hem från din resa. Enklast är att anmäla händelsen här på vår webbplats. Du kan anmäla när som helst på dygnet, oavsett var i världen du befinner dig.
-
Vad händer efter det att anmälan slutförts?
Du får en mottagningsbekräftelse direkt via mejl som det är viktigt att du läser. I normalfallet får du besked i skadeärendet inom två veckor från det att anmälan är komplett och vi mottagit de underlag vi behöver. OBS! På grund av coronaviruset har vi för närvarande en ökad arbetsbelastning. Vi förväntar oss därför en längre handläggningstid än normalt.
Förbered detta innan du börjar din skadeanmälan:
- Ha ditt kortnummer tillgängligt
- Ha även dina bankkontouppgifter tillgängliga
- Ta fram intyg och kvitton som styrker det som hänt.
Fullständiga försäkringsvillkor
Resor köpta 15 juni 2021 eller senare
Resor köpta innan 15 juni 2021