Översikt
Huvudstad: Kabul (4,589 miljoner invånare)
Befolkning: 42 239 854 (uppskattning 2024)
Religioner: Muslimer 99,7 % (sunni 84,7–89,7 %, shia 10–15 %)
Språk: afghansk persiska eller dari (officiell, lingua franca) 77 %, pashto (officiell) 48 %, uzbeki 11 %, engelska 6 %, turkmanska 3 %, urdu 3 %, andra minoritetsspråk
Tidszon: UTC+4,5
Körsida: Höger
Telefonnummer: +93
Elkontakt(ar): Typ C och Typ F
Pengar
Den lokala valutan i Afghanistan är afghaner (AFN). Den 12 november 2024 är 100 AFN lika med 1,47 USD.
Valutaväxling kan göras på flygplatser, banker, valutamarknader och hotell. Talibanerna förbjöd användningen av amerikanska dollar och pakistanska rupier i lokala transaktioner.
Resenärer bör vara beredda att använda kontanter för att göra betalningar. Ekonomin fungerar i allmänhet på enbart kontantbasis. Kreditkort accepteras sällan. Uttagsautomater är endast tillgängliga i stads- och/eller turistområden.
Amerikanska banker nekar ofta transaktioner från Afghanistan såvida inte en resenär i förväg informerar om transaktionen. Alternativen för internationella banköverföringar är begränsade.
Dricks är ovanligt förutom på de snyggaste restaurangerna. Donationer till gratis historiska platser uppskattas, liksom extra pengar till lokala guider, vanligtvis runt 20 afghanis.
Elektricitet
Strömförsörjningen i Afghanistan är mindre än tillförlitlig. Elektricitet går på 220V vid 50Hz med pluggtyp(er) C och F. Det finns ingen enskild erkänd standard för pluggar, det är lämpligt att ta med adaptrar för båda.
Pass
De flesta resenärer kommer att behöva ett pass för att komma in i Afghanistan. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter ankomstdatum och ha en tom sida.
Visum
Alla andra resenärer kommer att behöva skaffa visum från närmaste ambassad eller konsulat eller ansöka online (e-visum) före resan.
Kraven på inresevisum varierar beroende på nationalitet, syftet med resan och andra faktorer. Enskilda resenärer ansvarar för att se till att de uppfyller alla visumkrav, vilket bör bekräftas med myndigheterna på sin destination innan resan.
Visum
Turistvisum : Utländska medborgare som avser att resa in i Afghanistan i upp till 30 dagar kan ansöka om ett turistvisum. Turistvisumet är avsett för turism eller för besök hos familj eller vänner. Myndigheterna anger inte vilka utländska medborgare som är berättigade till detta visum.
Lokala resor
Översikt
Alternativen för kollektivtrafiken är till stor del begränsade till bussar och taxibilar, som är osäkra för långa sträckor eftersom militanter regelbundet riktar in sig på transportfordon och knutpunkter i attacker, inklusive i storstäder som Kabul . Bussar och taxibilar är också ofta i dåliga förhållanden och känsliga för trafikolyckor. Självkörningsalternativet är inte tillrådligt på grund av vägarnas dåliga skick, och många av dem har även vägsidebomber. För affärskritiska resor är det viktigt att anställa beväpnad privat säkerhetspersonal och bepansrade konvojer. För resor mellan städer är ett lite mer tillförlitligt alternativ inrikes flygresor, även om militanter också tidigare har riktat in sig på flygplatser i attacker.
Resesäkerhet
Flygresor
Internationella flyg går genom fyra stora flygplatser i landet - Kabul International Airport (KBL/OAKB) i Kabul , Ahmad Shah Baba (KDH/OAKN) flygplats i Kandahar , Mazar-i-Sharif International Airport (MZR/OAMS) i Mazar-i -Sharif , Balkh-provinsen och Herat International Airport (HEA/OAHR) i Herat . Större inrikesflygplatser inkluderar Jalalabad (JAA/OAJL) , Ghazni (GZI/OAGN) och Kunduz (UND/OAUZ) .
Kabuls flygplats (KBL/OAKB) är den primära ingången till Afghanistan och fungerar också som en av de största militärbaserna. Flygplatsen ligger cirka 5 km (3,1 miles) från Kabuls centrum och tar emot flyg från ett begränsat antal internationella destinationer. Bussar, taxibilar och privata fordon tillhandahåller transport till och från flygplatsen. Flygplatsen uppfyller inte internationella flygsäkerhetsstandarder.
Flaggbolaget är Ariana Afghan Airlines som flyger till Kina, Indien, Ryssland, Saudiarabien, Türkiye och Förenade Arabemiraten (UAE). Den har funnits på listan över transportörer som förbjudits av EU på grund av underlåtenhet att följa internationella säkerhetsstandarder. Kam Air är ett privatägt flygbolag som flyger till Förenade Arabemiraten och Pakistan; den har fortsatt att verka i landet trots en kort avstängning under talibanernas maktövertagande. Andra regionala flygbolag som Safi Airways och East Horizon Airlines har dock upphört med sin verksamhet. Efter talibanernas övertagande är Mahan Air det enda internationella flygbolaget som trafikerar Kabuls flygplats , som tillhandahåller förbindelser till Irans Mashhad och Teheran; De indiska flygbolagen Air India och Spicejet förväntas också återuppta verksamheten. USA har ställt in alla operationer och militärassisterade flygningar till och från Afghanistan.
Det finns fortfarande ett ihållande hot om terrorattacker på flygplatser och riktade mot kommersiella flygningar i landet. Vissa länder och flygbolag har också periodvis ställt in flygningar till afghanska flygplatser på grund av säkerhetshot och säkerhetsproblem. Under talibanernas övertagande av Afghanistan i augusti 2021 uppstod ett stort kaos på Kabuls flygplats när hundratals samlades och försökte med tvång gå ombord på flygplan i ett försök att fly landet. Efter det fullständiga övertagandet den 15 augusti ställdes alla flygningar tillfälligt in. Den 26 augusti dödades över 100 människor utanför flygplatsen i en explosion som Islamiska staten-Khorasan (IS-K) hävdade. Vidare är sådana attacker som riktar sig mot flygplatsen av anti-taliban-terrorgrupper sannolikt på en kontinuerlig basis. Resenärer bör kolla med sina flygbolag för de senaste uppdateringarna, eftersom flyg kan ställas in beroende på landets säkerhetssituation.
Alla afghanska flygbolag, inklusive Ariana Afghan Airlines och Kam Air, är förbjudna att flyga till Europa på grund av bristande överensstämmelse med nödvändiga tekniska element och krav som föreskrivs av tillämpliga internationella säkerhetsstandarder.
Gränser och ingång
Gränsstängningar : Alla landgränser mot Iran, Kina, Uzbekistan, Tadzjikistan och Turkmenistan är stängda. Gränsövergångarna mellan Torkham och Spin Boldak-Chaman mot Pakistan har periodvis stängts och öppnats sedan talibanernas maktövertagande i augusti 2021, vilket har lämnat tusentals resenärer och flyktingar strandsatta längs gränsen.
Den 24 juli förnekade pakistanska tjänstemän att häva resekraven vid korsningen mellan Pakistans Chaman-distrikt , Balochistan-provinsen och Afghanistans Spin Boldak-distrikt , Kandahar-provinsen. Olika rapporter citerade att gränsen antingen är stängd eller begränsad. Afghanska tjänstemän förbjöd inresa vid korsningen med hänvisning till uteslutning under diskussionsprocessen mellan demonstranterna och pakistanska tjänstemän.
Gränsöverskridande handelsaktiviteter vid Torkham -övergången mellan Afghanistans Nangarhar-provins och Pakistans Khyber Pakhtunkhwa-provins blockeras av handlare och chaufförer som protesterar mot det gränsöverskridande kravet på Temporary Admission Document (TAD), som kostar 100 USD. Demonstranter blockerade motorvägen genom brinnande däck. TAD krävs för dem som inte kan få visum och innehar ett giltigt pass. Korsningen stänger ofta utan varsel på grund av sammandrabbningar mellan afghanska och pakistanska styrkor.
Andra gränsåtgärder för vissa resenärer : Medborgare i Pakistan som är bosatta i Afghanistan kan ansöka om ett speciellt kort för förenklade gränsöverskridande resor.
Utgång
Efter talibanernas fullständiga övertagande av landet evakuerades tusentals utlänningar och medborgare medan många andra flydde landet genom landgränsövergångar; Situationen är fortfarande osäker eftersom många andra stoppades och attackerades av talibanstyrkorna när de försökte lämna dem.
Medan talibanmyndigheterna inte har specificerat några specifika krav för att lämna landet, har medborgare uppmanats att undvika icke-nödvändiga resor ut ur Afghanistan på grund av covid-19-påfrestningar som finns i flera andra länder. Innan de lämnar kan resenärer från Afghanistan behöva genomgå en temperaturkontroll och uppmanas att sätta sig i karantän om de registrerar en hög temperatur som tyder på covid-19-symtom.
Vägresor
Vägförhållandena är för det mesta dåliga i Afghanistan. Vägarna är ofta kantade av gropar och inte väl upplysta efter mörkrets inbrott på grund av bristande underhåll. Utanför tätorter är vägarna mestadels obanade. Det har också förekommit rapporter om grottor längs den arteriella ringvägen , som förbinder landets större städer inklusive Kabul , Kandahar och Herat . I stadsområden är vägarna överbelastade, trafikreglerna följs inte strikt, körstandarden är dålig och gångtrafiken är tung; Situationen är kaotisk och förarna måste hela tiden vara medvetna om sin omgivning. Fordonsolyckor är vanliga och kan eskalera till våldsamma konfrontationer eller leda till dödsfall. De som kör bilar med tonade rutor eller uppvisar något misstänkt beteende är benägna att gripas av polispersonal som är närvarande vid säkerhetskontroller eller vid vägkanter. Kontrollpunkter och stränga säkerhetsåtgärder upprättas längs vägar över hela landet; trafikförseningar kan förväntas. Resenärer bör alltid ha med sig legitimation och andra nödvändiga dokument för uppvisning vid kontrollpunkter.
Järnvägsresor
Järnvägsförbindelserna är mycket begränsade i Afghanistan och befinner sig fortfarande i utvecklingsstadiet; det finns bara ett fåtal gränsöverskridande linjer som ansluter till grannländerna. En linje sträcker sig mellan Mazar-i-Sharif och Hairatan i Balkh-provinsen , som sedan ansluter till Uzbekistans Termez via uzbekiska järnvägar. En 10 km (6,2 miles) lång linje går från Torghundi i Herat-provinsen till Serhetabat i Turkmenistan. En annan järnvägslinje mellan de två länderna sträcker sig från Aqina i Faryab-provinsen till Turkmenistans Atamyrat; denna linje sträcker sig från Aqina till Andkhoy i Afghanistan. En ny järnvägsförbindelse från Herat till Irans Khaf färdigställdes nyligen. Två bredspåriga Pakistans järnvägslinjer slutar nära Spin Boldak-Chaman och Torkham gränsövergångar med Pakistan; förslag har lagts fram för att utöka dessa linjer till Kandahar respektive Kabul . Tåg är opålitliga för långväga internationella resor från Afghanistan.
Kollektivtrafik
Kollektivtrafiken i Afghanistan är i allmänhet osäkra; fordon är ofta dåligt underhållna och överbelastade. Militanter attackerar ofta passagerarfordon och transportnav i större städer; bombsprängningar vid vägkanten leder ofta till dödsoffer.
Bussar: Regelbundna busslinjer finns tillgängliga på flera rutter inom Kabul och mellan större städer, som drivs av Millie Bus. Internationella förbindelser finns också mellan Jalalabad och Pakistans Peshawar, och mellan Herat och Irans Mashad; Resenärer måste dock kontrollera med relevanta myndigheter för att bekräfta resans lönsamhet på grund av Afghanistans oförutsägbara gränssituation. Bussar är ofta dåligt underhållna och olyckskänsliga. Det är lämpligt att undvika bussar för långväga resor. Passagerarbussar är också ofta mål för militanta attacker och kidnappningar.
Taxibilar: Taxibilar är allmänt tillgängliga i stadsområden, särskilt nära flygplatser, hotell och andra utlänningsvänliga platser, och används oftare på grund av bristen på kollektiva stadstransportsystem. Det är bäst att förhandla med taxichauffören och komma överens om ett pris innan du går ombord på fordonet, för att säkerställa att du inte blir överdebiterad. Förare kan vanligtvis grundläggande engelska. Privata taxibilar finns tillgängliga, och 24-timmars minibilar finns också tillgängliga för avlämning och hämtning på flygplatsen. Pålitlig och säker kollektivtrafik kan vara svår att hitta på natten; därför bör resenärer göra nödvändiga arrangemang i förväg. Resenärer rekommenderas att förboka taxi från de hotell de bor på före ankomst. Rickshaws finns också i större städer, särskilt i Jalalabad , för att resa korta sträckor. Med tanke på fordonens dåliga skick rekommenderas inte rickshaws för resor mellan städer.
Biluthyrning: Självkörningsalternativ är inte tillrådliga i Afghanistan på grund av vägbombningar riktade mot civila fordon av militanter som verkar i landet. Om de väljer att göra det måste resenärer försöka köra bil under dagen och vara försiktiga. Resenärer har också möjlighet att hyra en bil med eller utan förare eller guide. Under körning måste förare undvika säkerhetskonvojer och infrastruktur. Vägar är dåligt underhållna utanför större städer som Kabul och trafikolyckor är vanliga på grund av bristande implementering av säkerhetsnormer. Besökare bör också variera resvägar för att undvika varje möjlighet till bortförande.
Färjor och båtar: Trots att det är ett landlåst land utan hamnar är det möjligt att resa med vattentaxi via floden Amu Darya , som utgör en del av gränserna till Turkmenistan, Uzbekistan och Tadzjikistan. Flodhamnar finns på stränderna av Shērkhān Bandar och Khairabad i Kunduz-provinsen och Keleft i Jowzjan-provinsen . Men med tanke på båtarnas dåliga skick och ständiga färjeolyckor är vattentaxi inte att rekommendera.
Landsinformationen på denna webbplats har översatts med hjälp av maskinöversättning av vår partner. Arbete har utförts för att tillhandahålla en så korrekt översättning som möjligt, dock ska du som läsare ha i åtanke och acceptera att ingen automatisk översättning är perfekt och bör inte heller läsas eller tolkas som så. Landsinformationen är inte avsedd att vara en källa till råd eller handling baserat på det material som presenteras. Ingen garanti antyds eller ges, inga anspråk eller rättsliga åtgärder accepteras.
- {{originalfilename}} x
Kan jag boka försäkring till landet?
Våra försäkringar gäller inte vid resa till område som Utrikesdepartementet i sina rekommendationer avråder från att besöka eller vistas i. Vänligen se listan UD avråder för mer information.