Reseförsäkring Bolivia
Som turist är det viktigt att komma ihåg att man har ett ansvar för sin egen resa och säkerhet. En av de viktigaste åtgärderna man kan ta på egen hand är att se till att man har en giltig reseförsäkring om man skulle bli sjuk eller skada sig.
Översikt
Kapital: La Paz (1,936 miljoner invånare); Sucre (konstitutionell) (278 000 invånare)
Befolkning: 12 388 571 (uppskattning 2024)
Andra stadsområden: Santa Cruz (1,820 miljoner invånare); Cochabamba (1 400 miljoner invånare)
Religioner: romersk-katolska, protestanter, troende, andra
Språk: Spanska, Quechua, Aymara, Guarani
Tidszon: UTC-4
Körsida: Höger
Telefonnummer: +591
Elkontakt(ar): typ A och typ C
Pengar
Den lokala valutan i Bolivia är Bolivianos (BOB). Den 12 november 2024 är 100 BOB lika med 14,44 USD. Utöver den lokala valutan kan USD accepteras för betalning på vissa ställen.
Valutaväxling kan göras på flygplatser, banker, växlingskontor, smyckes- och vitvarubutiker, apotek och resebyråer. När du byter pengar, be om kontanterna i små valörer, eftersom det finns utbredda problem med växling.
Resenärer bör vara beredda att använda kredit- eller betalkortsbetalningar i stadsområden och kontanter på landsbygden. Kreditkort accepteras endast i stadsområden. Uttagsautomater är endast tillgängliga i stads- och/eller turistområden.
På restauranger är ett dricks på 5-10 % på sin plats om du är nöjd med servicen. Taxichaufförer förväntar sig inga dricks om du inte hyr dem för dagen, i så fall är 10 % lämpligt.
Elektricitet
Strömförsörjningen i Bolivia är pålitlig. Elektricitet går på 115V vid 50Hz med pluggtyp(er) A och C. Överspänningsskyddsutrustning rekommenderas.
Pass
De flesta resenärer kommer att behöva ett pass för att komma in i Bolivia. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter ankomstdatum och ha en tom sida.
Medborgare i CAN-länder (Andinska gemenskapen) kan komma in i Bolivia med ett giltigt ID.
Medborgare i MERCOSUR-länder kan komma in i Bolivia med ett giltigt ID.
Visum
Visumfritt inträde är tillgängligt för vissa resenärer som kvalificerar sig baserat på nationalitet och resans syfte. Alla andra resenärer kommer att behöva skaffa visum från närmaste ambassad eller konsulat eller ansöka online (e-visum) före resan.
Kraven på inresevisum varierar beroende på nationalitet, syftet med resan och andra faktorer. Enskilda resenärer ansvarar för att se till att de uppfyller alla visumkrav, vilket bör bekräftas med myndigheterna på sin destination innan resan.
Visumfri resa
Visumfria resor till Bolivia (Grupp 1) : Resenärer från länder som klassificeras som Grupp 1 i Bolivia får resa till Bolivia för turiständamål i upp till 90 dagar från inresetillfället utan inresevisum. Vistelsen kan förlängas upp till sex månader per år.
Visum
Inresevisum (Grupp 3) : Resenärer från länder som klassificeras som Grupp 3 måste skaffa ett inresevisum med ytterligare tillstånd från en boliviansk ambassad eller konsulat för att få inresa till Bolivia för turiständamål i upp till 30 dagar.
Inresevisum (Grupp 2) : Resenärer från länder som klassificeras som Grupp 2 måste skaffa ett inresevisum före ankomst för att få inrese till Bolivia för turiständamål i upp till 30 dagar från inresan; vistelsetiden kan förlängas upp till sex månader per år.
Enkelinresa för icke-turistvisum : Utländska medborgare som vill resa in i Bolivia för icke-turismändamål, inklusive för affärsändamål, måste skaffa ett visum före ankomst för att få inresa i upp till 30 dagar.
Inresevisum (USA och Puerto Rico) : Resenärer från USA och Puerto Rico måste skaffa ett inresevisum med ytterligare tillstånd från en boliviansk ambassad eller konsulat för att få inresa till Bolivia för turiständamål i upp till 90 dagar.
Lokala resor
Översikt
Intercity-resor kan vara farliga och tidskrävande på grund av slumpmässiga vägspärrar som kan pågå i dagar, medan dåliga vägförhållanden och klimatfaktorer gör resor över natten och resor norr om La Paz farliga. Flygresor är i allmänhet säkra även om förseningar är vanliga. Kollektivtrafiken i städerna anses vara riskabel på grund av småstölder och rån samt "expresskidnappningar" från illegala taxibilar; be om "radiotaxi"-tjänster eller anlita en privat chaufför. Att hyra ett fordon kan vara osäkert på grund av lokalbefolkningens hänsynslösa körvanor och ett komplicerat vägnät.
Resesäkerhet
Flygresor
Flygförseningar och oväntade inställda flyg är vanliga. Landet har tre primära internationella flygplatser. Santa Cruz Viru Viru Airport (VVI/SLVR) är den mest trafikerade flygplatsen som ligger 17 km (10,5 miles) från Santa Cruz centrum, följt av El Alto Airport (LPB/SLLP) , som ligger 15 km (9,3 miles) från huvudstaden La Paz och Cochabamba Jorge Wilstermann Airport (CBB/SLCB) , som ligger 5,5 km (3,3) miles) från centrum av Cochabamba . Det finns mindre flygplatser för inrikesflyg i huvudstäderna i varannan avdelning och i mindre städer, främst i den västra delen av landet. De stora internationella flygplatserna har taxibilar och officiella bussar, som är den bästa formen av resor från flygplatsen till ditt hotell eller annan destination i staden. Begär alltid att taxametern ska slås på, eftersom det inte är ovanligt att taxichaufförer tar för mycket betalt för utländska besökare.
Arbetarstrejker och social oro påverkar det normala trafikflödet på internationella flygplatser i Bolivia, särskilt i La Paz . Kontrollera i förväg för att undvika resebesvär, genom att ringa flygplatsen eller kolla dagstidningar. I allmänhet är tullförfarandena ganska normala och inga större krångel förväntas, förutom de som rör vanliga säkerhetsrutiner på större flygplatser.
Gränser och ingång
Hälsorelaterade övervakningsåtgärder: Myndigheterna genomförde mpox-relaterade övervakningsåtgärder på El Alto International Airport (LPB/SLLP) som betjänar La Paz , tills vidare för att förhindra spridningen av viruset.
Nödvändiga dokument
Övrigt: Utländska resenärer till Bolivia måste slutföra den webbaserade registreringsprocessen ( SIGEMIG ) innan de anländer till Bolivia. Dokumentlänk:
Utgång
Det finns inga särskilda krav för att lämna landet.
Vägresor
Trafiken i Bolivia rör sig till höger. Bolivia är ett notoriskt svårt land att passera på grund av dess bergiga terräng och begränsade väginfrastruktur. Landresor mellan städer kan vara tidskrävande. Det finns ett stort nätverk av motorvägar och vägar, även om många vägar i Bolivia inte är asfalterade, vilket innebär att under regnperioden (från november till mars) kan många avlägsna städer bli otillgängliga i dagar eller veckor. I allmänhet är väginfrastrukturen inte idealisk på grund av de topografiska egenskaperna hos de områden där huvudstäderna är belägna. Höga höjder, uttalade kurvor och begränsad sikt på grund av dimma och smuts är några av riskfaktorerna för de viktigaste motorvägarna, som vägen La Paz-Torija . Slumpmässiga vägspärrar kan pågå i dagar.
Vägen La Paz-Yungas anses vara en av världens farligaste på grund av klimatfaktorer och vägförhållanden. Alla vägar norr om La Paz och som går genom Mapiri , Guanay , Apolo , Sorata och Consata är extremt farliga, på grund av smala vägar längs branta klippor och den ständiga risken för jordskred. Andra farliga områden inkluderar Chapare-regionen , Altiplano - El Alto och vägen La Paz-Oruro-Cochabamba-Santa Cruz , särskilt på natten. Förarfel, i synnerhet fortkörning, bortser från rätten till fortsättning och berusning, är den främsta orsaken till olyckor i tätorter, vanligtvis i korsningar. Bolivia har en högre dödlighet i trafikolyckor på 21,1 per 100 000 personer, jämfört med ett regionalt genomsnitt på 15,3, enligt Världshälsoorganisationen (WHO). Staden La Paz har den högsta trängseln i landet, vilket förvärras av bristen på trafiksignaler och antalet fordon som dagligen reser från andra håll i landet till huvudstaden. Bekräfta lönsamheten för avsedd resa före avgång och tillåt ytterligare restid.
Om inget annat anges är den vanliga hastighetsgränsen på motorvägar 80 km/h (50 mph), 70 km/h (43 mph) på landsbygden och 50 km/h (31 mph) i stadsområden. Boliviansk lag säger att alla fordonsägare måste ha en ansvarsförsäkring som täcker förare, passagerare och fotgängare. Denna försäkring ska täcka de medicinska nöd- och rehabiliteringskostnader som uppstår vid en trafikolycka. Det är viktigt att notera att fordon med utländsk registreringsskylt är undantagna från att ha denna typ av försäkring under de första 30 dagarna i landet; därefter måste ägaren köpa bilförsäkring.
Höga nivåer av alkoholkonsumtion i landet är ett allvarligt socialt problem i Bolivia, och är motivet bakom strängare lagar om rattfylleri de senaste åren. Förare som testar positivt för alkohol kan få upp till två år i fängelse, även om inga incidenter blir resultatet. Trafikpolisen hanterar de flesta incidenter.
Om resenärer är inblandade i en olycka måste resenärer begära ett certifikat som styrker olyckan från Operation Traffic Unit inom 48 timmar, eftersom detta dokument kommer att begäras av försäkringsbolaget. Alla vårdcentraler ska enligt lag tillhandahålla akutvård vid trafikolyckor eller katastrofer. Att neka denna tjänst anses vara ett brott.
Boliviansk lag straffar också fotgängare som är påverkade av alkohol, på grund av riskfaktorn förknippad med att korsa vägar i denna delstat. När du besöker större städer ska du därför närma dig korsningar med extrem försiktighet och ge extra tid att passera från en punkt till en annan. Extra försiktighet bör iakttas när du går nära följande vägar och alléer, där trafikolyckor är särskilt vanliga:
- I La Paz , i Downtown- området, Argentina , Héroes del Arc och Pasoskanki vägar ;
- I Cochabamba , på avenyerna América , Libertador och Arce; och San Martín och Heroínas vägar ;
- I Santa Cruz , på avenyerna Radial 18 , Brasil och Escuadrón Velasco.
Järnvägsresor
Tåg är ett annat alternativ för att komma åt Altiplano- och dalregionerna, men de är sällsynta, så resor måste planeras i god tid. Det östra tågnätet har sitt nav i Santa Cruz de la Sierra . Därifrån avgår tåg till Argentina och Brasilien. Det går också ett dagligt tåg till Puerto Suárez vid den brasilianska gränsen, men tjänsten är inte särskilt tillförlitlig. På den västra sidan av landet har ett tåg reguljär trafik mellan Oruro och Tupiza . Biljetter kan köpas på stationen på resedagen.
Kollektivtrafik
Färjor och båtar: Även om Bolivia är ett landlåst land, trafikerar olika båt- och färjetjänster på Titicacasjön , en av de mest populära turistattraktionerna i landet. Säkerhet och tillsyn över verksamheten fortsätter att vara ett stort problem, särskilt på natten. Båtolyckor, inklusive dödsfall, rapporteras ofta från området. Att anlita reseföretag med relationer med betrodda båtkaptener rekommenderas för att undvika potentiella olyckor.
Bussar: Kollektivtrafiken är tillräcklig på de mer frekventa sträckorna: La Paz till Cochabamba , Cochabamba till Santa Cruz och La Paz till Oruro . På andra håll är kollektivtrafiken generellt sett dålig. Olyckor som leder till dödsfall inträffar relativt ofta, och nyligen har dödliga olyckor med passagerarbussar rapporterats, inklusive på vägen Oruro-Potosí . Bristen på formell utbildning för de flesta förare, dåliga ljus på fordon på natten och berusade eller övertrötta förare är en vanlig extra fara. Det finns många isolerade vägsträckor mellan byar och polisen är sällan närvarande. Följaktligen är fordonshaverier och trafikolyckor särskilt farliga.
Stadsbusstransporter anses vara riskfyllda för utländska medborgare, särskilt under rusningstid. Incidenter med småstölder och rån rapporteras ofta.
Standardbussar erbjuder en grundläggande service med frekventa mekaniska problem och minimal komfort. Internationella resenärer kommer i allmänhet att föredra tjänster av typen "Pullman", som är frekventa och erbjuder större säkerhet och komfort. De mindre bussarna, som vanligtvis används av lokalbefolkningen, bör undvikas. I händelse av ett haveri kan vägassistansen vara långsam att komma fram, vilket potentiellt kan lämna passagerare strandsatta i ett osäkert område.
Linbanor: I La Paz-El Alto finns ett 10-linjers linbanetransitsystem känt som Mi Teleférico som ofta är ett snabbare sätt att resa i staden på grund av den massiva trafiken som drabbar huvudstaden. Systemet med 26 stationer binder samman både hög- och låginkomstområden i staden och har en betydligt lägre andel småkriminalitet jämfört med det lokala busssystemet.
Taxi: Taxichaufförer kan vara oärliga, arbeta med tjuvar eller köra med en bil som knappt går. På grund av frekvensen av "expresskidnappningar" över Bolivia, där taxichaufförer ofta är medbrottslingar, rekommenderas besökare starkt att undvika att pracka taxibilar från gatan och istället ringa efter en radiotaxi. Innan du går in i taxin, begär att chauffören ringer sin trafikledare för att bekräfta ditt namn. De områden i La Paz som oftast plågas av uttryckliga kidnappningar inkluderar Plaza Humboldt , Plaza Abaroa , Plaza del Estudiante och Plaza Isabel La Católica . När du besöker La Paz , Santa Cruz eller Cochabamba , överväg att hyra privata förare under hela din vistelse.
Biluthyrning: Att välja att hyra ditt eget fordon rekommenderas inte om du inte har en klar förståelse för städerna och vägsystemet. Det är också ett kostsamt alternativ.
Landsinformationen på denna webbplats har översatts med hjälp av maskinöversättning av vår partner. Arbete har utförts för att tillhandahålla en så korrekt översättning som möjligt, dock ska du som läsare ha i åtanke och acceptera att ingen automatisk översättning är perfekt och bör inte heller läsas eller tolkas som så. Landsinformationen är inte avsedd att vara en källa till råd eller handling baserat på det material som presenteras. Ingen garanti antyds eller ges, inga anspråk eller rättsliga åtgärder accepteras.
- {{originalfilename}} x
Närmaste servicekontor
Euro-Center São Paulo
Kan jag boka försäkring till landet?
Våra försäkringar gäller inte vid resa till område som Utrikesdepartementet i sina rekommendationer avråder från att besöka eller vistas i. Vänligen se listan UD avråder för mer information.