Översikt
Huvudstad: Kinshasa (16,316 miljoner invånare)
Befolkning: 102 262 808 (uppskattning 2024)
Andra stadsområden: Mbuji Mayi (2,892 miljoner invånare); Lubumbashi (2,812 miljoner invånare); Kananga (1,664 miljoner invånare); Kisangani (1,423 miljoner invånare); Bukavu (1,249 miljoner invånare)
Religioner: romersk-katolska, protestanter, kimbanguister, andra kristna, muslimer
Språk: franska, lingala (ett lingua franca handelsspråk), Kingwana (en dialekt av kiswahili eller swahili), kikongo, tshiluba
Tidszon: UTC+1
Körsida: Höger
Telefonnummer: +243
Elkontakt(ar): typ C, typ D och typ E
Pengar
Den lokala valutan i Demokratiska republiken Kongo är kongolesiska franc (CDF). Den 12 november 2024 är 100 CDF lika med 0,04 USD. Utöver den lokala valutan kan USD accepteras för betalning på vissa ställen.
Valutaväxling kan göras på banker.
Resenärer bör vara beredda att använda kontanter för att göra betalningar. Ekonomin fungerar i allmänhet på enbart kontantbasis. Kreditkort accepteras endast i exklusiva och/eller turistområden. Uttagsautomater är endast tillgängliga i stads- och/eller turistområden.
Det är olagligt att exportera CDF och besökare får endast ta med sig högst 5 miljoner CDF ($5 400) vid inresa.
Dricks på 7 % förväntas på restauranger som besöks av västerlänningar och på finare matställen. Taxibilar förväntar sig vanligtvis inte dricks.
Elektricitet
Strömförsörjningen i Demokratiska republiken Kongo är mindre än tillförlitlig. El fungerar på 220V vid 50Hz med pluggtyp(er) C, D och E. Under 2019 hade mindre än 10 % av befolkningen tillgång till el.
Pass
De flesta resenärer kommer att behöva ett pass för att komma in i Demokratiska republiken Kongo (DRC). Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter ankomstdatum och ha en tom sida.
Visum
Visumfritt inträde är tillgängligt för vissa resenärer som kvalificerar sig baserat på nationalitet och resans syfte. Alla andra resenärer kommer att behöva skaffa visum från närmaste ambassad eller konsulat eller ansöka online (e-visum) före resan.
Kraven på inresevisum varierar beroende på nationalitet, syftet med resan och andra faktorer. Enskilda resenärer ansvarar för att se till att de uppfyller alla visumkrav, vilket bör bekräftas med myndigheterna på sin destination innan resan.
Visumfri resa
Visumfritt resor till Demokratiska republiken Kongo : Vissa utländska medborgare kan resa in visumfritt till Demokratiska republiken Kongo. Uppgifter om vistelsetidens giltighet fanns inte omedelbart tillgängliga.
e-visum
E-visum : Utländska medborgare som vill resa in i DRC kan ansöka om ett e-visum som är giltigt i upp till sju dagar.
Visum
Visum (en månad) : Utländska medborgare som vill resa in i DRC kan ansöka om ett visum som är giltigt i upp till 30 dagar.
Visum (två månader) : Utländska medborgare som vill resa in i DRC kan ansöka om ett visum som är giltigt upp till 60 dagar.
Visum (tre månader) : Utländska medborgare som vill resa in i DRC kan ansöka om ett visum som är giltigt i upp till 90 dagar.
Visum (sex månader) : Utländska medborgare som vill resa in i DRC kan ansöka om ett visum som är giltigt i upp till 180 dagar
Lokala resor
Översikt
Vägförhållandena är dåliga i Kinshasa och ännu värre utanför den. De flesta vägar är asfalterade och olyckor är mycket vanliga. Järnvägstjänster är osäkra och opålitliga, ungefär som sjöresor. Det finns också säkerhetsproblem när det gäller flygresor. Alla flygbolag som är certifierade i DRC är förbjudna att bedriva verksamhet inom Europeiska unionen (EU).
Resesäkerhet
Flygresor
Kinshasas N'djili International Airport , 25 km (15,5 miles) sydost om staden, är landets största flygplats från vilken utländska besökare kan ta sig till de flesta delar av landet.
Från N'djili International Airport finns förbindelser dagligen tillgängliga från Europa och andra delar av Afrika. Air France, KLM, South African Airlines och Ethiopian Airlines flyger regelbundet.
Det finns nästan 400 landningsbanor i DRC för både frakt- och passagerarflyg. Internt flyger flera företag varje vecka till stora städer som Matadi , Lubumbashi och Kananga .
Riskline råder utländska besökare att ordna en chaufför som hämtar dem på flygplatsen, före avresan, eller alternativt använda sig av hotellets transporttjänst där sådan finns.
Flygplatssäkerhet och säkerhet är dålig. Demokratiska republiken Kongo har upplevt fler dödliga flygolyckor än något annat afrikanskt land sedan 1945. Ändå, med ett begränsat nätverk av asfalterade vägar, är flygning fortfarande ett av de mer pålitliga sätten att korsa det stora landet.
Observera att de flesta flygplan som flyger i DRC är mycket gamla och dåligt underhållna, och vissa flygplatser saknar även den mest grundläggande nödutrustningen. Många statligt ägda flygbolag i Demokratiska republiken Kongo är förbjudna att flyga till Europa på grund av bristande överensstämmelse med de nödvändiga tekniska elementen och kraven som föreskrivs av tillämpliga internationella säkerhetsstandarder.
Gränser och ingång
Hälsorelaterade övervakningsåtgärder: Länder som gränsar till Demokratiska republiken Kongo, nämligen Tanzania , inför mpox-relaterade screeningsåtgärder för att förhindra spridningen av mpox Clade I-stam, som orsakar ett dödligt utbrott i DRC. Tjänstemän införde mpox-screeningsåtgärder på internationella och inhemska resenärer på Kinshasas Ndjili International Airport (FIH/FZAA) tills vidare.
Vägresor
Trafiken rör sig på höger sida av vägen. Kvaliteten på vägarna varierar mycket i DRC. I större städer är de flesta vägar tjärade men dåligt underhållna och prickade med stora gropar. Utanför de större städerna är de flesta vägar grusvägar som ofta sköljs bort under regnperioden. Vid bra väderförhållanden tar det cirka en dag att resa mellan Kinshasa och Matadi och från Lubumbashi till Kolwesi .
På grund av vägarnas tillstånd är 4x4-fordon nödvändiga. Besökare bör dock hyra en förare och bil istället för att försöka köra själva, särskilt när de reser utanför Kinshasa . Besökare ska inte köra på natten och ska köra i konvoj när det är möjligt.
Vägspärrningar är vanliga och utländska besökare bör vara beredda att tillhandahålla identifiering och fordonsdokumentation. När de reser till områden som inte kontrolleras av regeringen måste besökare vara extra försiktiga vid eventuella informella vägspärrar. Förbli lugn och samarbetsvillig.
Järnvägsresor
Järnvägstjänster är grundläggande, sporadiska och generellt opålitliga. Vagnar är gamla, dåligt underhållna och drabbas ofta av förseningar på linjerna, urspårningar och olyckor. Den huvudsakliga interna järnvägen går från Lubumbashi till Ilébo, med en linje till Kalemie och Kindu , och från Kinshasa till hamnstaden Matadi två gånger i veckan. Anslutningar mellan Kasai och Katanga är möjliga, men inte garanterade. Utländska besökare bör söka ytterligare information innan de besöker dessa provinser.
Kollektivtrafik
Färjor och båtar: Att resa med pråm längs Kongofloden har traditionellt varit det främsta sättet att resa långväga för de flesta kongoleser. Över 1 600 km (992 miles) av floden kan navigeras med pråm. Pråmarna är dock gamla och dåligt underhållna och det finns sällan någon form av säkerhetsutrustning ombord. Det finns ingen fast avgångstidtabell, och det är vanligt att de går sönder på vägen. För närvarande är det förbjudet att resa med pråm från Kinshasa till Kisangani .
Bussar: Bussar går mellan de större städerna, men är dåligt underhållna och överfulla. Utländska medborgare rekommenderas att välja ett alternativt transportmedel.
Minibussar: Minibussar kör in till centrum av Kinshasa . Minibussar är vanligtvis överfulla och dåligt underhållna. Utländska medborgare rekommenderas att välja ett alternativt transportmedel.
Taxi: Det finns inga officiella taxibilar i Kinshasa , men omarkerade taxibilar kan ordnas privat. Apptjänster online, nämligen Yango, rekommenderas mer än traditionella taxibilar när det är möjligt eftersom de har ett fast pris och är säkrare.
Rörelsekontrollorder
Fotografering av alla statliga och militära installationer anses vara olagligt och kan leda till eventuell frihetsberövande. Journalister rekommenderas att avstå från att genomföra intervjuer utan nödvändiga lokala tillstånd. Besökare bör be om tillstånd innan de tar fotografier i allmänna utrymmen, särskilt när de fotograferar nära statliga byggnader eller flygplatsen. Fotografering utan tillstånd kan leda till gripande.
Motorcykeltaxibilar är förbjudna att köra in i Gombe kommun i Kinshasa för att förhindra protester i området som riktade sig mot ambassader och diplomatiska representationer. Motorcykeltaxiförare finns kvar i området trots förbudet. Det var inte klart om förbudet mot sammankomster av fler än sex personer kvarstod.
Landsinformationen på denna webbplats har översatts med hjälp av maskinöversättning av vår partner. Arbete har utförts för att tillhandahålla en så korrekt översättning som möjligt, dock ska du som läsare ha i åtanke och acceptera att ingen automatisk översättning är perfekt och bör inte heller läsas eller tolkas som så. Landsinformationen är inte avsedd att vara en källa till råd eller handling baserat på det material som presenteras. Ingen garanti antyds eller ges, inga anspråk eller rättsliga åtgärder accepteras.
- {{originalfilename}} x
Närmaste servicekontor
Euro-Center Cape Town
Kan jag boka försäkring till landet?
Våra försäkringar gäller inte vid resa till område som Utrikesdepartementet i sina rekommendationer avråder från att besöka eller vistas i. Vänligen se listan UD avråder för mer information.