I Iraks huvudstad, Bagdad, får besökare en mix av dåtid och nutid. Här kan man inte bara njuta av arkitekturen i moskén Al-Kadhimiya och besöka landets nationalmuseum som innehåller artefakter från mesopotamiska civilisationen, utan också strosa på livliga gator för shopping och mat. Det gör landet till en viktig plats för den som gillar att utforska människans historia, men som ändå vill ha nära till stadspuls och modernitet.
Innan du reser till Irak är det viktigt att du håller koll på säkerhetsläget via UD. Respektera också lokala lagar och seder när du besöker landet, och se till så att du har en reseförsäkring som gäller under din resa till landet.
Översikt
Huvudstad: Bagdad (7,711 miljoner invånare)
Befolkning: 45 504 560 (uppskattning 2024)
Övriga stadsområden: Mosul (1,792 miljoner invånare); Basra (invånare 1,448 miljoner); Kirkuk (1,075 miljoner invånare); Najaf (invånare 958 000); Erbil (897 000 invånare)
Religioner: Muslim (shia, sunni, kristen)
Språk: Arabiska, kurdiska, turkmeniska, syriska och armeniska är officiella i områden där de som har dessa språk som modersmål utgör en majoritet av befolkningen
Tidszon: UTC+3
Körsida: Höger
Telefonnummer: +964
Elektriska stickproppar: typ C, typ D och typ G
Pengar
Den lokala valutan i Irak är irakiska dinarer (IQD). Den 12 november 2024 är 100 IQD lika med 0,08 USD. Utöver den lokala valutan kan USD accepteras för betalning på vissa ställen.
Valutaväxling kan göras på banker och växlingskontor.
Resenärer bör vara beredda att använda kontanter för att göra betalningar. Ekonomin fungerar i allmänhet på enbart kontantbasis. Kreditkort accepteras sällan. Uttagsautomater är inte allmänt tillgängliga.
Uttagsautomater är i princip obefintliga och resecheckar accepteras vanligtvis inte. Värdet på den irakiska dinaren fluktuerar snabbt och kan förändras dramatiskt från dag till dag.
Om ingen serviceavgift ingår i notan är 10-15 % dricks lämpligt på trevligare restauranger.
Elektricitet
Strömförsörjningen i Irak är pålitlig. Elektriciteten fungerar på 230V vid 50Hz med pluggtyp(er) C, D och G. Elförsörjningen är generellt sett bra, särskilt i de större städerna och stadskärnorna, men strömavbrott är fortfarande vanliga utanför statliga och utländska byggnader.
Pass
De flesta resenärer kommer att behöva ett pass för att komma in i Irak. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter ankomstdatum och ha en tom sida.
Visum
Visumfritt inträde är tillgängligt för vissa resenärer som kvalificerar sig baserat på nationalitet och resemål. Ett visum vid ankomst är på plats för utvalda resenärer, men beror ofta på nationalitet, resemål och inresehamn. Alla andra resenärer kommer att behöva skaffa visum från närmaste ambassad eller konsulat eller ansöka online (e-visum) före resan.
Kraven på inresevisum varierar beroende på nationalitet, syftet med resan och andra faktorer. Enskilda resenärer ansvarar för att se till att de uppfyller alla visumkrav, vilket bör bekräftas med myndigheterna på sin destination innan resan.
Visumfri resa
Visumfritt till Kurdistan-regionen : Utländska medborgare från utvalda länder kan resa in i den irakiska Kurdistan-regionen utan visum. E-visum utfärdas vid infartshamnar, vilket ger omedelbar tillgång till regionen. Myndigheterna anger inte den maximala vistelsetiden.
Visum vid ankomst
VoA till Kurdistan-regionen : Utländska medborgare kan komma in i Kurdistan-regionen i Irak i upp till 30 dagar genom att ansöka om ett e-visum vid ankomsten. Vissa utländska medborgare från utvalda länder kommer att behöva ansöka med hjälp av en borgensman.
Visum vid ankomst : Utländska medborgare från utvalda länder som vill resa in i Irak kan beviljas ett visum vid ankomst som är giltigt i 60 dagar. Du måste betala med kreditkort, eftersom kontantbetalningar inte längre accepteras.
Visum
Visum för engångsresor : Utländska medborgare som vill resa in i Irak på ett enskilt inresa för kortare vistelser (0-30 dagar), inklusive för affärsändamål, behöver ett visum för att få komma in i landet.
Lokala resor
Översikt
Kollektivtrafiken är fortfarande begränsad, opålitlig och utsatt för oförutsedda störningar. Kollektivtrafikfordon är ofta dåligt underhållna, långsamma och överfulla. Att resa över land med fordon är mycket farligt på grund av risken för attack och kidnappning; det finns risk för attacker på flygplatser och på vägar som leder till flygplatsanläggningar, inklusive i Bagdad . För affärskritiska resor bör besökare anlita beväpnad privat personlig säkerhet. Säkerhetskontroller och oregelbundna körvanor leder till trafikstockningar.
Resesäkerhet
Flygresor
Dussintals flygbolag erbjuder internationella flyg till Bagdad Airport (BGW/ORBI) , Basra Airport (BSR/ORMM) , Najaf Airport (NJF/ORNI) , Erbil Airport (EBL/ORER) och Sulaymaniyah Airport (ISU/ORSU) . Trots förbättringar av säkerhetsläget under de senaste åren, finns det fortfarande ett ihållande hot mot flygplatser och kommersiella flygningar. Dussintals raketattacker har också utförts i närheten av Bagdads flygplats , där amerikansk militär personal var närvarande, under 2020 och 2021. Bagdad Airport Road , en 12 km lång motorväg som leder till den gröna zonen , är också sårbar för attacker från milisgrupper. I Kurdistan anses flygplatser i allmänhet vara säkrare, men attacker är fortfarande möjliga. I februari 2021 dödades en amerikansk entreprenör efter att flera raketer avfyrats mot en militärbas nära Erbils flygplats . Erbil flygplats var hårt måltavla av det irakiska motståndet i slutet av 2023 och under januari mitt i anti-amerikanska attacker i samband med Israels militära operation i Gaza.
Iraqi Airways och Fly Baghdad-flyg är för närvarande inte tillåtna att flyga till och från Europeiska unionen (EU) på grund av underlåtenhet att följa internationella säkerhetsstandarder. Vissa länder och flygbolag har också periodvis avbrutit flygningar till irakiska flygplatser på grund av säkerhetshot och säkerhetsproblem.
Luftrum
De amerikanska myndigheterna upprätthöll förbudet för amerikanska kommersiella flygningar från att operera genom irakiskt luftrum till åtminstone den 26 oktober 2027 på grund av risker från iransk-anslutna milisgruppers aktiviteter och tredje parts militära operationer. Denna policy förbjuder specifikt flygningar som flyger under vissa höjder.
Gränser och ingång
Gränsstängningar : Iranska tjänstemän har med jämna mellanrum stängt alla gränsövergångar mot Irak . Vissa gränsövergångar mot Kuwait och Saudiarabien är öppna.
Hälsorelaterade övervakningsåtgärder: Myndigheterna tillämpade mpox-relaterade screeningåtgärder vid infartsställen tills vidare för att förhindra spridningen av viruset.
Vägresor
Trafiken rör sig på höger sida av vägen. Vägresor fortsätter att vara mycket farliga, med dödliga attacker mot civila fordon såväl som säkerhetskonvojer som äger rum regelbundet över hela landet. Attacker är oförutsägbara och har tidigare inneburit användning av IED och vapen vid vägkanten. Vägresor på natten bör undvikas. Vägbombningar är mindre vanliga i Kurdistan-regionen , men oexploderad ammunition (UXO) finns i områden som tidigare hölls av Islamiska staten (IS).
Körstandarden är dålig, eftersom fortkörning, baksmältning och bristande respekt för trafikreglerna är vanliga rutiner. Olyckor inträffar ofta och leder ofta till dödsfall. Kvaliteten på vägarna varierar över landet. I stadsområden som Bagdad är vägar i allmänhet välbyggda, men i mer landsbygdsområden är de vanligtvis smuts och grus. Vägar är också utsatta för översvämningar på vintern på grund av dåliga dräneringssystem.
Säkerhetskontroller finns i hela landet och kan utlösa långa trafikförseningar. Nya checkpoints kan också sättas upp slumpmässigt, särskilt efter en attack. Falska checkpoints har använts av militanter och kriminella tidigare för att starta terrorattacker, kidnappningar och rån. En tung säkerhetsnärvaro och kontrollpunkter finns också runt den internationella zonen (IZ) i Bagdad . Vid checkpoints bör förarna se till att de har all dokumentation och vara tålmodiga och artiga.
Järnvägsresor
Järnvägsinfrastrukturen är gammal, dåligt underhållen och bör undvikas.
Kollektivtrafik
Bussar: Både stads- och intercitybussar går oregelbundet och byter ofta rutter. Dåligt underhållna fordon tillsammans med oregelbundna körvanor innebär att trafikolyckor inträffar ofta. Kollektivtrafik är inte vanligt i Kurdistan-regionen men busslinjer finns tillgängliga från Zakho till Dohuk .
Taxibilar: Registrerade taxibilar över Bagdad och andra städer i Irak är gula. De är generellt sett säkrare än privata fordon med taxiskyltar som fungerar enligt olika taxor. Uber och andra applikationer för åkande är också tillgängliga i större städer. Taxibilar är tydligt markerade och det finns gott om i större städer i Kurdistan , men det är tillrådligt att ringa en ansedd taxitjänst eller privatbilstjänst i förväg istället för att ta en taxi från gatan.
Rörelsekontrollorder
Trots att IS besegrades i december 2017 fortsätter småskaliga terrorattacker, vanligtvis IED:er, att rikta sig mot konvojerna av den USA-ledda koalitionen och regeringsstyrkorna. Resenärer rekommenderas att undvika att resa nära statliga och militära anläggningar, såväl som nära diplomatiska beskickningar. Miliser med anknytning till Iran har också gjort en vana av att rikta in sig på USA:s ambassad i Bagdad och militärbaser, särskilt Ain Al-Asad-basen i Al Anbar . Koalitionsstyrkor är också fortfarande aktiva i norra och västra områden och kan komma att genomföra flygangrepp mot IS positioner.
Landsinformationen på denna webbplats har översatts med hjälp av maskinöversättning av vår partner. Arbete har utförts för att tillhandahålla en så korrekt översättning som möjligt, dock ska du som läsare ha i åtanke och acceptera att ingen automatisk översättning är perfekt och bör inte heller läsas eller tolkas som så. Landsinformationen är inte avsedd att vara en källa till råd eller handling baserat på det material som presenteras. Ingen garanti antyds eller ges, inga anspråk eller rättsliga åtgärder accepteras.
- {{originalfilename}} x
Kan jag boka försäkring till landet?
Våra försäkringar gäller inte vid resa till område som Utrikesdepartementet i sina rekommendationer avråder från att besöka eller vistas i. Vänligen se listan UD avråder för mer information.