Reseförsäkring Madagaskar
Som turist är det viktigt att komma ihåg att man har ett ansvar för sin egen resa och säkerhet. En av de viktigaste åtgärderna man kan ta på egen hand är att se till att man har en giltig reseförsäkring om man skulle bli sjuk eller skada sig.
Upptäck vackra miljöer med allt från sagolika vattenfall till häftiga klippformationer i landets olika nationalparker så som Ranomafama, Andasiba-Mantadia och Isalo. Det exotiska djurlivet du får ta del av kommer på köpet. För alla som vill se en unik och imponerande natur så är även Baobaballén väl värt ett besök. Det är en allé kantad med vackra baobabträd längs grusvägen mellan Morondava och Belo-Tsiribihina i västra Madagaskar. Värt att notera är att det är ett populärt resmål för turister världen över, så vill du njuta av vyn utan att det är mängder av andra turister bör du vara där tidigt på morgonen.
Till Madagaskars huvudstad, Antananarivo, lockas turister för de livliga marknaderna där du kan köpa färsk frukt och lokalt hantverk. Men också det vackra slottet Rova - Le Palais de la Reine är välbesökt, tillsammans med den populära lemurparken. Här kan man också njuta av god mat och lära sig mer om landets kultur.
Inför din resa till Madagaskar bör du undersöka vilket typ av vaccinationsskydd som rekommenderas. Sjukvården är inte av samma standard som i Sverige, så se till att ha koll på var närmsta sjukhus ligger där du befinner dig. Vi rekommenderar att du tecknar en reseförsäkring som kan skydda dig vid oförutsedda händelser innan du reser till Madagaskar.
Översikt
Huvudstad: Antananarivo (3,872 miljoner invånare)
Befolkning: 30 325 732 (uppskattning 2024)
Religioner: Kristna, inhemska, muslimska
Språk: franska, madagaskiska, engelska
Tidszon: UTC+3
Körsida: Höger
Telefonnummer: +261
Elektriska stickproppar: typ C, typ D, typ E, typ J och typ K
Pengar
Den lokala valutan på Madagaskar är Malagasy ariary (MGA). Den 10 december 2024 är 100 MGA lika med 0,02 USD. Utöver den lokala valutan kan EUR accepteras för betalning på vissa ställen.
Valutaväxling kan göras på flygplatser, banker, växlingskontor och hotell.
Resenärer bör vara beredda att använda kontanter för att göra betalningar. Ekonomin fungerar i allmänhet på enbart kontantbasis. Kreditkort accepteras endast i exklusiva och/eller turistområden. Uttagsautomater är endast tillgängliga i stads- och/eller turistområden.
Resenärer bör notera att Ariary är en icke-konvertibel valuta och därför inte kan växlas tillbaka till handelbar valuta. Banktider är mån-fre 0800-1100 och 1400-1600.
Dricks förväntas för reseledare och chaufförer. Tipsa guiden motsvarande 15 000-20 000 AR (7-10 USD) per dag och föraren 5 000-10 000 AR (cirka 5 USD) per dag. Bellboys och hushållerskor bör få cirka 2000 AR per påse eller per dag som tips.
Elektricitet
Strömförsörjningen på Madagaskar är mindre än tillförlitlig. El fungerar på 127V vid 50Hz med pluggtyp(er) C, D, E, J och K. Nationell eltäckning är cirka 15 procent.
Pass
De flesta resenärer kommer att behöva ett pass för att komma in på Madagaskar. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter ankomstdatum och ha tre tomma sidor.
Visum
Ett visum vid ankomst är på plats för utvalda resenärer, men beror ofta på nationalitet, resemål och inresehamn. Alla andra resenärer kommer att behöva skaffa visum från närmaste ambassad eller konsulat eller ansöka online (e-visum) före resan.
Kraven på inresevisum varierar beroende på nationalitet, syftet med resan och andra faktorer. Enskilda resenärer ansvarar för att se till att de uppfyller alla visumkrav, vilket bör bekräftas med myndigheterna på sin destination innan resan.
Visum vid ankomst
Visum vid ankomst : Utländska medborgare kan ansöka om ett inresevisum vid ankomst som är giltigt i upp till 60 dagar. Den är också tillgänglig för affärsändamål.
Visum
Inresevisum : Utländska medborgare kan ansöka om ett inresevisum som är giltigt upp till 90 dagar. Den är också tillgänglig för affärsändamål.
Lokala resor
Översikt
Kollektivtrafiken över hela landet är i allmänhet opålitlig och osäkra. Vägresor är också farliga på grund av hänsynslösa körvanor och dålig infrastruktur. Järnvägstrafiken är på samma sätt dålig på grund av bristande underhåll. Färjor och båtar är tillgängliga men är känsliga för olyckor. Inrikesflyg är dock i allmänhet ett snabbt och säkert transportsätt.
Resesäkerhet
Flygresor
Ivato International Airport (TNR/FMMI) , Madagaskars huvudflygplats och primära ingångspunkt till landet, ligger 17 km (10,5 miles) från huvudstaden Antananarivo . Flygplatsen är huvudnavet för Air Madagascar, Madagaskars nationella flaggflygbolag, och har lämpliga faciliteter, inklusive en ny terminal. Air Madagascar, Air France, Corsair och AirLink flyger regelbundet till Madagaskar. Air France flyger direkt från Paris, liksom Corsair. Air Madagascar flyger från både Johannesburg och Nairobi, medan AirLink erbjuder flyg till/från Johannesburg.
Taxibilar är lätt tillgängliga utanför flygplatsen och priserna är redan fastställda. Air Madagascar tillhandahåller också en relativt säker busstrafik till sitt kontor i Antananarivo , där en växlingsbyrå och biluthyrning finns på plats. Bagagestöld har rapporterats då och då på flygplatsen.
Det mesta av Madagaskar kan nås med flyg, och Air Madagascar flyger till över 60 städer och städer över hela ön och andra öar. Eftersom reseavstånden är långa och vägnätet för det mesta dåligt är inrikesflyg ofta det säkraste och mest pålitliga sättet att ta sig runt i landet.
Gränser och ingång
Inreseförbud: Madagaskiska tjänstemän förbjöd inresa för passagerarfartyg från Komorerna tills vidare för att bromsa spridningen av kolera. Madagaskiska tjänstemän införde också hälsoåtgärder för flygpassagerare från koleradrabbade länder, särskilt på Mahajangas Amborovy Airport (MJN/FMNM) .
Hälsorelaterade övervakningsåtgärder:
- Myndigheterna genomförde mpox-relaterade övervakningsåtgärder vid landets infartspunkter, inklusive Antananarivos Ivato International Airport (TNR/FMMI) , tills vidare för att förhindra spridningen av viruset. Resenärer från länder som drabbats av mpox kommer att övervakas noga.
- Madagaskiska tjänstemän införde också hälsoåtgärder för flygpassagerare från koleradrabbade länder, särskilt på Mahajangas Amborovy Airport (MJN/FMNM) .
Vägresor
Trafiken på Madagaskar rör sig på höger sida av vägen. Ön har tre huvudvägar (från Antananarivo till Mahajanga , till Toamasina och till Tuléar ), med grusvägar som täcker resten av landet. De flesta vägar är obelysta, även i huvudstaden och andra större städer. Under regnperioden från december till april blir en betydande del av de redan dåliga landsbygdsvägarna oframkomliga och många broar sköljs bort, särskilt i de norra regionerna . Många fordon som körs på Madagaskar är också dåligt underhållna.
I Antananarivo och andra stora städer är gator överbelastade av alla former av trafik. Vägarna är generellt smala och många fordon kör mitt på vägen. Organisationen av trafiken är dålig och det finns endast ett fåtal trafikljus i drift. Vissa rondeller i Antananarivo måste köras "tvärtom" utan varningsskyltar, de är lokalt kända av invånare och resenärer som är vana att köra runt i huvudstaden. De flesta trafikolyckor är fotgängarrelaterade på grund av bristen på trottoarer och övergångsställen.
Andra vanliga faror i hela landet inkluderar boskap som vandrar ut på vägarna och mänskliga vagnar. Att köra på natten utanför Antananarivo avråds starkt på grund av dålig belysning och dåliga vägförhållanden. Hastighetsgränserna är generellt satta till 50 km/h (31 mph) i städer och 80 km/h (49 mph) på asfalterade vägar. Det finns inga nationella hastighetsbegränsningar på landsbygden; dock kan lokala myndigheter införa gränser inom sin jurisdiktion. Var uppmärksam på eventuell skyltning.
Järnvägsresor
Det madagaskiska järnvägsnätet härstammar från kolonialtiden, och som ett resultat är många av linjerna i ett tillstånd av förfall och servicen är begränsad och opålitlig. Det finns fem järnvägsförbindelser på ön: Antananarivo till Toamasina, Fianarantsoa till Manakara , Antananarivo till Antsirabe och Moramaga till sjön Alaotra . En regelbunden passagerartåg går från Antananarivo till Moramanga och sjön Alaotra och Moramanga till Ambila Lemaitso . Besökare rekommenderas att dubbelkolla resdatum och tider när de planerar en resa.
Kollektivtrafik
Färjor och båtar: Flera färjor, flodfarkoster och båtar trafikerar Madagaskar, men trafiken kan vara oregelbunden och fartygen är vanligtvis i dåligt skick. Sök lokala råd om färjor från Tamatave-Sonierana till ön Sainte-Marie och städer på västkusten . Flera dödliga båtolyckor har rapporterats på grund av trångboddhet, dåligt underhåll och träning och oväntade stormar. Om du måste använda dessa transportmedel är det lämpligt att ta med flytväst. Använd sunt förnuft och gå inte ombord på båtar som är överfulla eller inte ser sjödugliga ut, särskilt om det är dåligt väder. Piratkopiering är också ett problem i kustområdena i nordliga regioner .
Bussar: Bussar är en ganska vanlig transportform på Madagaskar. Ett schablonbelopp debiteras, oavsett resans sträcka. På grund av bristen på lämpliga vägar finns det bara ett litet antal långdistansrutter, särskilt från Antananarivo till Toamasina . Sammantaget är bussar i allmänhet överfulla, långsamma och går på oregelbundna tider. Ofta dåligt underhållna, olyckor med bussar är vanliga, särskilt efter mörkrets inbrott.
Rickshaws: Rickshaw, eller pousse-pousse, är ett vanligt och relativt säkert sätt att ta sig runt i huvudstaden, utom där trafik eller lutning gör det opraktiskt. Priserna är inte fastställda och kommer att variera beroende på resans avstånd. Priser bör överenskommas i förväg.
Taxibilar: Taxibilar finns tillgängliga även på natten i alla större städer men det är få på landsbygden. Det överlägset säkraste kollektivtrafikmedlet på Madagaskar, taxibilar tar i allmänhet fasta priser för resor, förutom Antananarivo och Fianarantsoa , där priserna bör förhandlas i förväg. Det finns inga kända applikationer i landet.
Minibussar: Bush-taxi, eller taxi-brousses, är det billigaste och mest populära sättet att ta sig runt i landet. Priserna för alla resor bestäms av regeringen och bestäms av avstånd, varaktighet och ruttförhållanden. Extra avgifter tas ut för bagage. Medan de kör längs olika längdvägar är taxibilar långsamma, överfulla och ofta dåligt underhållna. Olyckor och haverier inträffar ofta och oftast på natten. Utländska besökare till ön rekommenderas att använda andra kollektiva transportmedel där så är möjligt.
Biluthyrning: Biluthyrning finns, särskilt i Antananarivo . Men på grund av farliga körförhållanden och dålig väginfrastruktur hyr de flesta biluthyrningsföretag endast bilar med förare; de ansvarar för att underhålla fordonet och fungerar ibland som reseledare. Om du hyr en bil utan förare, rekommenderas resenärer att hyra 4WD-drivna fordon och endast köra under dagen.
Landsinformationen på denna webbplats har översatts med hjälp av maskinöversättning av vår partner. Arbete har utförts för att tillhandahålla en så korrekt översättning som möjligt, dock ska du som läsare ha i åtanke och acceptera att ingen automatisk översättning är perfekt och bör inte heller läsas eller tolkas som så. Landsinformationen är inte avsedd att vara en källa till råd eller handling baserat på det material som presenteras. Ingen garanti antyds eller ges, inga anspråk eller rättsliga åtgärder accepteras.
- {{originalfilename}} x
Närmaste servicekontor
Euro-Center Cape Town
Kan jag boka försäkring till landet?
Våra försäkringar gäller inte vid resa till område som Utrikesdepartementet i sina rekommendationer avråder från att besöka eller vistas i. Vänligen se listan UD avråder för mer information.