Översikt
Huvudstad: Abuja (3,840 miljoner invånare)
Befolkning: 223 804 632 (uppskattning 2024)
Andra stadsområden: Lagos (15,946 miljoner invånare); Kano (4,348 miljoner invånare); Ibadan (3,875 miljoner invånare); Port Harcourt (3,480 miljoner invånare); Benin City (1,905 miljoner invånare)
Religioner: muslimer 53,5 %, romersk-katolska 10,6 %, övriga kristna 35,3 %
Språk: engelska, Hausa, Yoruba, Igbo (Ibo), Fulani, över 500 ytterligare inhemska språk
Tidszon: UTC+1
Körsida: Höger
Telefonnummer: +234
Elkontakt(ar): typ D och typ G
Pengar
Den lokala valutan i Nigeria är Nairas (NGN). Den 12 november 2024 är 100 NGN lika med 0,06 USD.
Valutaväxling kan göras på växlingskontor och hotell.
Resenärer bör vara beredda att använda kredit- eller betalkortsbetalningar i stadsområden och kontanter på landsbygden. Ekonomin fungerar i allmänhet på enbart kontantbasis. Kreditkort accepteras sällan. Uttagsautomater är endast tillgängliga i stads- och/eller turistområden.
Observera att Nairan är artificiellt fixerad till en hög kurs i förhållande till dess värde i utbyte mot utländsk valuta. I allmänhet sträcker sig banktiderna från 0800-1500 lokal tid på måndagar och från 0800-1330 tisdag till fredag. I de norra delarna av landet kan detta förändras på grund av förekomsten av islamisk kultur, som ofta behandlar fredagen som en icke-arbetsdag.
Serviceavgifter tillkommer på många restauranger, men om inte är det vanligt med 10 % dricks. Förhandla taxipriser innan du ger dig ut på en resa. Dricks är inte nödvändigt.
Elektricitet
Strömförsörjningen i Nigeria är mindre än tillförlitlig. Elektricitet fungerar på 230V vid 50Hz med pluggtyp(er) D och G. Generellt sett är elförsörjningen inte det mest pålitliga verktyget i Nigeria. Det finns regelbundna strömavbrott och därför är det lämpligt att ta med en batteridriven ficklampa. Det rekommenderas även att ta med överspänningsskyddsutrustning. Strömmen stängs av utan varning. Många lokala invånare och företag kommer att ha generatorer eftersom huvudleverantörerna ofta kommer att minska leveranserna på en daglig basis.
Pass
De flesta resenärer kommer att behöva ett pass för att komma in i Nigeria. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter ankomstdatum och ha en tom sida.
Medborgare i ECOWAS-länder kan komma in i Nigeria med ett giltigt resecertifikat.
Visum
Visumfritt inträde är tillgängligt för vissa resenärer som kvalificerar sig baserat på nationalitet och resemål. Ett visum vid ankomst är på plats för utvalda resenärer, men beror ofta på nationalitet, resemål och inresehamn. Alla andra resenärer kommer att behöva skaffa visum från närmaste ambassad eller konsulat eller ansöka online (e-visum) före resan.
Kraven på inresevisum varierar beroende på nationalitet, syftet med resan och andra faktorer. Enskilda resenärer ansvarar för att se till att de uppfyller alla visumkrav, vilket bör bekräftas med myndigheterna på sin destination innan resan.
Visumfri resa
Visumfria resor till Nigeria : Utländska medborgare från utvalda länder kan resa in i Nigeria utan visum. Myndigheterna angav inte hela listan över länder som är undantagna eller den maximala vistelsetiden.
Visum vid ankomst
Visum vid ankomst : Utländska medborgare från utvalda länder kan få visum vid ankomst. Myndigheterna anger att denna typ av visum är tillgänglig för investerare med hög nettoförmögenhet som ofta reser till Nigeria och medborgare i länder i Afrikanska unionen. Medborgare i ECOWAS-länder är undantagna från detta visum för att komma in i Nigeria. Myndigheterna anger inte vistelsens längd.
Visum
Engångsvisum : Utländska medborgare från utvalda länder kräver ett visum för att tillåtas resa in i Nigeria på en enda inresa i upp till 90 dagar som turister.
Lokala resor
Översikt
Körförhållandena i landet är kaotiska, det är lite efterlevnad av vägreglerna och olyckor är vanliga. Hyrbilar med förare är säkrare och rekommenderas generellt för både korta och långa resor. Kollektivtrafiken är grundläggande och ofta farlig. Våldsbrottsligheten under transitering är hög, inklusive kidnappning och väpnat rån. Det är tillrådligt att hålla fönster stängda och dörrar låsta när du reser genom större städer, särskilt Lagos , och att undvika att resa på natten.
Resesäkerhet
Flygresor
Flygresor i Nigeria innebär en hög risk. Landet har internationella flygplatser i Lagos , Abuja , Kano , Port Harcourt och Enugu , som alla har reguljära flygningar från olika internationella flygbolag.
Murtala Muhammed International Airport (DNMM/LOS) är landets främsta internationella flygplats och ligger strax norr om centrala Lagos . De flesta städer är anslutna till Lagos via ett antal inrikesflygbolag, som avgår från en separat terminal. Nnamdi Azikiwe International Airport (ABV/DNAA) ligger cirka 30 km (17 miles) sydväst om Abujas centrum. Nnamdi Azikiwe uppfyller de standarder som ställts upp av International Civil Aviation Organisation (ICAO). Flera dödsolyckor med det nigerianska flygvapnet har inträffat de senaste åren, men det har inte rapporterats några incidenter med kommersiella flygbolag sedan 2006.
De nigerianska civila luftfartsmyndigheterna suspenderade Dana Airs Air Operators Certificate tills en säkerhetsinspektion är avslutad. Dana Air trafikerar endast inrikeslinjer. Beslutet kom efter att ett Dana Air-flygplan svängde av vid Lagos Murtala Muhammed-flygplats den 23 april 2024.
Utländska medborgare avråds från att använda lokala flygbolag på grund av dåligt underhålls- och säkerhetsregister; dödliga flygkrascher och flygplansfel är vanliga. Banornas dåliga skick har också bidragit till olyckor utan dödlig utgång tidigare.
Inkonsekvent strömförsörjning på Abujas Nnamdi Azikiwe internationella flygplats och Murtala Muhammed internationella flygplats har varit ett problem, eftersom det äventyrar både säkerheten och säkerheten vid dessa anläggningar. Passagerare som använder nigerianska flygplatser bör vara medvetna om att strömavbrott kan göra att flyg försenas, ställs in eller omdirigeras.
Väpnade rån har då och då riktat sig mot valutaväxlingsoperatörer och flygplan på Murtala Muhammad International Airport tidigare. Banditer har också riktat in sig på Kaduna Airport (KAD/DNKA) tidigare. Flygplatstaxi som flyger mellan flygplatser och städer är tillgängliga; Det är dock generellt sett säkrare att ordna en rekommenderad förare innan din avresa. Om du förväntar dig att en förare ska hämta dig är det viktigt att se till att de kan identifiera sig korrekt, eftersom falska hälsar och förare är vanliga.
Bilkapning fortsätter att rapporteras längs huvudvägar i hela landet, särskilt på vägarna som leder till internationella och inhemska flygplatser.
Gränser och ingång
Gränsstängningar : Landgränserna mot Benin och Tchad kan stängas med liten eller ingen förvarning. Mfum och Ikoms gränsövergångar med Kamerun har öppnat igen. Gränsrestriktioner mot Niger har också hävts.
Hälsoåtgärder :
- Myndigheterna skärpte mpox-relaterade screeningåtgärder vid alla infarter i landet, inklusive Abujas Nnamdi Azikiwe International Airport (ABV/DNAA) och Lagos Murtala Muhammed International Airport (LOS/DNMM) , tills vidare för att förhindra spridningen av viruset. Resenärer måste fylla i ett hälsoformulär.
- Tills vidare verkställde myndigheterna Marburg-virusrelaterade övervakningsåtgärder vid landets infartspunkter.
Vägresor
En allmän brist på respekt för vägreglerna gör trafiken i landets större städer kaotisk och lederna svårnavigerade. De flesta nigerianska förare ignorerar hastighetsbegränsningar och olyckor är frekventa. Med tanke på den relativa graden av trafikkaos, rekommenderas utländska medborgare att hyra en bil och förare istället för att försöka köra själva, särskilt om de överväger långväga resor över land. I större städer finns det gott om förare som är vana vid att arbeta med utländska medborgare och de flesta ledande hotell hyr ut bilar med förare.
Trafiken i större städer kan gå långsamt och aggressiva gatuförsäljare kommer att omringa privatbilar som stannat vid trafikljus. Besökare bör se till att hålla fönster stängda och dörrar låsta under transporten. Detta är särskilt relevant i och runt de större städerna, som Lagos och Port Harcourt , där brott och kidnappningar från fordon som går på tomgång i trafiken är vanliga. Utländska medborgare rekommenderas vidare att ha spårningsanordningar installerade i alla fordon och att hålla kontakten med andra under transporten.
Det finns många officiella och inofficiella vägspärrar längs både stads- och landsvägar i hela Nigeria. Som ett resultat är allvarliga trafikstockningar i Lagos vanliga och korta resor som normalt tar minuter kan ibland ta timmar. När man närmar sig en polis- eller militärvägspärr uppmanas besökare att minska sin körhastighet och att vara beredda att visa sin legitimation, sitt körkort och registreringspapper.
Landresor i nordöstra Nigeria , inklusive delstaten Borno , rekommenderas inte på grund av frekventa militanta vägspärrar och bakhåll.
Järnvägsresor
Ett förfallet järnvägsnät med anor från den brittiska kolonialtiden fungerar fortfarande i Nigeria. Nätverket har dock lidit av försummelse av på varandra följande nigerianska regeringar och dess tåg är sällsynta och opålitliga. Tåg är också långsamma och obekväma på långa resor och rekommenderas i allmänhet inte. Tåg har också varit föremål för banditer tidigare och kan inte betraktas som en säker transportform. Den 28 mars 2022 utförde banditer en komplex attack mot Abuja-Kaduna- tåget i Katari, delstaten Kaduna, och dödade åtta personer och bortförde dussintals andra för lösen; trafiken på rutten avbröts i flera månader efter attacken.
Kollektivtrafik
Färjor och båtar: Resenärer rekommenderas starkt att undvika att använda sjötransporter. Färjeoperatörer driver ofta föråldrade fartyg i dåligt skick med få säkerhetsfunktioner eller överensstämmelse med kapacitetsgränser. Problemet är särskilt exakt för flodtransporter.
Minibussar: Minibussar går från "motorparker", centrala transportnav från vilka minibussar (och busktaxi) är tillgängliga. Minibussar trafikerar flera centrala innerstadsplatser och intercitydestinationer. Bussar går dock inte enligt ett fastställt schema och avgår först när de är fulla. Det finns en ökad risk för småstölder och attacker ombord på kollektivtrafiken.
Taxi: Bush-taxi är ett snabbt och billigt sätt att resa, men fordonen är ofta dåligt underhållna och deras förare är hänsynslösa. Gula hytter som tar ut förförhandlade priser är tillgängliga för lokal transport i Lagos och Abuja , men dessa bör i allmänhet undvikas. Taxichaufförer har varit kända för att bedrägeri och råna passagerare.
Rörelsekontrollorder
Lockdown: Myndigheter införde en säkerhetsrelaterad låsning i de lokala myndigheternas områden (LGA) i Anka, Bukkuyum och Gummi i Zamfara tills vidare.
Utegångsförbud: Lokala myndigheter kan införa utegångsförbudsåtgärder med liten eller ingen förvarning för att upprätthålla allmän ordning och säkerhet, vanligtvis som ett svar på allmänt våld, oroligheter och terroristattacker, bland andra säkerhetshot. Lokala myndigheter kan också häva eller avbryta utegångsförbudsåtgärder utan att tillkännage dem för allmänheten.
Landsinformationen på denna webbplats har översatts med hjälp av maskinöversättning av vår partner. Arbete har utförts för att tillhandahålla en så korrekt översättning som möjligt, dock ska du som läsare ha i åtanke och acceptera att ingen automatisk översättning är perfekt och bör inte heller läsas eller tolkas som så. Landsinformationen är inte avsedd att vara en källa till råd eller handling baserat på det material som presenteras. Ingen garanti antyds eller ges, inga anspråk eller rättsliga åtgärder accepteras.
- {{originalfilename}} x
Närmaste servicekontor
Euro-Center Cape Town
Kan jag boka försäkring till landet?
Våra försäkringar gäller inte vid resa till område som Utrikesdepartementet i sina rekommendationer avråder från att besöka eller vistas i. Vänligen se listan UD avråder för mer information.