Översikt
Huvudstad: Islamabad (1,232 miljoner invånare)
Befolkning: 240 485 658 (uppskattning 2024)
Andra stadsområden: Karachi (17,236 miljoner invånare); Lahore (13,979 miljoner invånare); Faisalabad (3,711 miljoner invånare); Gujranwala (2,415 miljoner invånare); Peshawar (2,412 miljoner invånare)
Religioner: muslimska (officiella) 96,5 % (sunnimuslimer 85–90 %, shia 10–15 %), övriga (inkluderar kristna och hinduiska) 3,5 %
Språk: Punjabi, Sindhi, Pashto, Urdu, Balochi, Hindko, engelska
Tidszon: UTC+5
Körsida: Vänster
Telefonnummer: +92
Elektriska stickproppar: typ C, typ D, typ G och typ M
Pengar
Den lokala valutan i Pakistan är pakistanska rupier (PKR). Den 22 oktober 2024 är 100 PKR lika med 0,36 USD.
Valutaväxling kan göras på flygplatser, banker och växlingskontor.
Resenärer bör vara beredda att använda kontanter för att göra betalningar. Ekonomin fungerar i allmänhet på enbart kontantbasis. Kreditkort accepteras endast i exklusiva och/eller turistområden. Uttagsautomater är endast tillgängliga i stads- och/eller turistområden.
Banktiderna är från 09:00 till 17:00 måndag till fredag. Lördag kl. 09.00 till 13.30. Det är en timmes bönepaus på fredag.
Att dricka cirka 30-50 rupier på lokala restauranger är mycket uppskattat. Det är bäst att tipsa hotellpersonalen direkt eller lämna småpengar på bordet i ditt hotellrum. Taxibilar förväntar sig vanligtvis inte ett dricks.
Elektricitet
Strömförsörjningen i Pakistan är inte tillförlitlig. Elektriciteten drivs på 230V vid 50Hz med pluggtyp(er) C, D, G och M. Landet är benäget att få frekventa strömavbrott, även i större stadskärnor. Pakistan lider av sporadiska avbrott eftersom utbudet inte hänger med efterfrågan, särskilt under sommarmånaderna. Resenärer kan överväga att ta med sig batterier och säkerställa tillgång till en reservkraftsgenerator.
Pass
De flesta resenärer kommer att behöva ett pass för att komma in i Pakistan. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter ankomstdatum och ha två tomma sidor.
Visum
Visumfritt inträde är tillgängligt för vissa resenärer som kvalificerar sig baserat på nationalitet och resemål. Alla andra resenärer kommer att behöva skaffa visum från närmaste ambassad eller konsulat eller ansöka online (e-visum) före resan.
Kraven på inresevisum varierar beroende på nationalitet, syftet med resan och andra faktorer. Enskilda resenärer ansvarar för att se till att de uppfyller alla visumkrav, vilket bör bekräftas med myndigheterna på sin destination innan resan.
Visumfri resa
Visumfri inresa (GCC-medborgare) : Medborgare i Gulf Cooperation Council (GCC), nämligen Saudiarabien, Bahrain, Qatar, Oman, Kuwait och Förenade Arabemiraten (UAE), får resa in i Pakistan för resor och affärsändamål utan visum för upp till 90 dagar.
e-visum
eVisa : Medborgare i utvalda länder kan ansöka om ett eVisa. Innehavare av turistvisum får stanna i Pakistan i upp till tre månader. Visumsökande kommer att få ett elektroniskt resetillstånd, som används för att få visumet vid ankomst.
Visum
Inresevisum : Resenärer som inte är berättigade till eVisum måste skaffa ett inresevisum via en pakistansk ambassad.
Resenärer kan ansöka om ett entrébesök i upp till 90 dagar. Ett dubbelt visum är tillgängligt för innehavare av ett pass från utvalda länder . Olika turistvisum med varierande längd finns tillgängliga för olika ändamål; för ytterligare information gå här .
Resenärer rekommenderas att rådfråga via ambassaden eller konsulära tjänster före avresan.
Lokala resor
Översikt
Resandet i Pakistan varierar från mycket bra transportnät till mycket dåliga. Innerstadens kollektivtrafik är begränsad till bussar och taxibilar, och de är pålitliga. Taxibilar är välskötta och bekväma. Inhemska flygbolag har dock varit inblandade i dödsolyckor de senaste åren, vilket tyder på dåliga flygstandarder. Offentliga bussar och tåg är också ofta känsliga för olyckor på grund av fordonens dåliga skick; lyxiga privata bussar är ett säkrare alternativ för resor mellan städer. Självkörning kan vara farligt utanför storstäderna på grund av dålig trafiksäkerhet och svår terräng.
Resesäkerhet
Flygresor
Islamabad (ISB/OPIS) , Karachi (KHI/OPKC) , Lahore (LHE/OPLA) , Quetta (UET/OPQT) och Peshawar (PEW/OPPS) har internationella flygplatser, och nästan alla större flygbolag från Syd- och Sydostasien flyger här. Inrikes flygbolag, inklusive Pakistan International Airlines (PIA) och Air Blue, trafikerar alla större städer. Europeiska unionen införde ett obestämt förbud mot PIA, som sträckte sig till alla pakistanska flygbolag, den 1 juni 2020 efter att pakistanska myndigheter avslöjat att dussintals PIA-piloter hade "tveksamma" licenser. Luftfartsmyndigheter från USA och Storbritannien förbjöd också PIA-flygningar kort därefter. PIA-myndigheterna hävdade i början av maj i år att de snart skulle återuppta flygningar till Europa; dock erhölls ingen bekräftelse från EU:s luftfartssäkerhetsbyrå.
Säkerheten är hård på pakistanska flygplatser och kapning medför en obligatorisk dödsdom. I allmänhet är resebyråer belägna inom eller i närheten av större hotell. Resenärer uppmanas att notera att militanter tidigare har utfört dödliga attacker mot Karachis Jinnah International Airport (KHI/OPKC) och Peshawars Bacha Khan International Airport (PEW/OPPS ). De lokala säkerhetsstyrkornas förmåga att skydda alla större flygplatser i Pakistan är fortfarande otillräcklig på grund av dålig underrättelseinsamling. Ökad vaksamhet är fortfarande den enda begränsningsåtgärden för att motverka risker under affärskritiska flygresor. Håll dig alltid medveten om din omgivning och rapportera omedelbart alla misstänkta beteenden eller föremål till lokala myndigheter.
Det har inträffat en hel del dödliga flygplanskrascher med inhemska flygbolag i landet, vilket tyder på att flygsäkerheten fortfarande är under internationella standarder. I maj 2020 kraschlandade ett PIA-flyg i ett bostadsområde i Karachi, vilket dödade 97 människor och skadade några andra. Utöver detta har flygningar på rikstäckande flygplatser också störts under långa perioder under luftrumsrestriktioner i Pakistan utlöst av militära spänningar mellan Pakistan och Indien. I februari och mars 2019 stängde Civil Aviation Authority sporadiskt hela luftrummet eller förbjöd transitflyg, efter att indiska flygvapnets jetplan genomförde flygangrepp på misstänkta militanta gömställen i Azad Jammu och Kashmirs självadministrativa territorium och Khyber-Pakhtunkhwa-provinsen . På grund av ansträngda diplomatiska förbindelser mellan de två länderna, är ytterligare stängningar av luftrummet sannolikt i Pakistan i händelse av en eskalering av fientligheterna, och besökare uppmanas att följa den lokala utvecklingen och bekräfta resvägar före avresan.
Vid ankomst går pass- och tullkontrollerna långsamt, beroende på antalet flyg som behandlas och tid på dygnet/natten. Banker finns i bagageutlämningsområdet eller strax utanför. Hotell- och taxibokningsdiskar finns utanför bagageutlämningsområdet. Bärare kan identifieras på sina byxbyxor. Licensierad penningväxling finns på alla internationella flygplatser och erbjuder bättre priser än hotellväxlingsdiskar. De flesta personliga föremål kan tas med in i landet tullfritt. Alkohol och droger är strängt förbjudna, och att handla med eller bära droger medför en obligatorisk dödsdom.
Alla skatter är inkluderade i biljettpriset. Handbagage måste märkas med säkerhetsetiketterna för flygbolaget som du reser med, tillgängliga vid incheckningen. Denna bagagelapp och ditt boardingkort kommer att stämplas av flygplatsens säkerhetstjänstemän vid inträde i avgångsloungen. Stämpeln kontrolleras sedan av säkerhetspersonal vid ombordstigningsgrinden. Passagerare som inte har stämplade bagagebrickor eller boardingkort skickas tillbaka till incheckningen.
Gränser och ingång
Kharlachi-gränsövergången mellan Pakistans Khyber Pakhtunkhwa-provins och Afghanistans Paktia-provins är enligt uppgift öppen.
Den 24 juli förnekade pakistanska tjänstemän att häva resekraven vid korsningen mellan Pakistans Chaman-distrikt , Balochistan-provinsen och Afghanistans Spin Boldak-distrikt , Kandahar-provinsen. Olika rapporter citerade att gränsen antingen är stängd eller begränsad. Afghanska medborgare måste ha pass och visum för att resa in i Pakistan. Afghanska tjänstemän förbjöd inresa vid korsningen med hänvisning till uteslutning under diskussionsprocessen mellan demonstranterna och pakistanska tjänstemän.
Maza Sar-gränsövergången mellan Pakistans Balochistan-provins och Iran är stängd tills vidare.
Gränsöverskridande handelsaktiviteter vid Torkham -övergången mellan Afghanistans Nangarhar-provins och Pakistans Khyber Pakhtunkhwa-provins blockeras av handlare och chaufförer som protesterar mot det gränsöverskridande kravet på Temporary Admission Document (TAD), som kostar 100 USD. Demonstranter blockerade motorvägen genom brinnande däck. TAD krävs för de som inte kan få visum och innehar ett giltigt pass. Korsningen stänger ofta utan varsel på grund av sammandrabbningar mellan afghanska och pakistanska styrkor.
Gabd-kontrollpunkten (BP-250-gränsövergången) mellan Irans Sistan- och Baluchestan -provinsen och Pakistans Balochistan -provins stängdes den 22 september tills vidare på grund av säkerhetsproblem som utlöstes av en sittningsprotest som genomfördes av förare över gränshandelsrestriktioner.
Myndigheterna tillämpade mpox-relaterade screeningåtgärder vid infartspunkter tills vidare för att förhindra spridningen av viruset.
Utgång
Poliorelaterade krav
Myndigheterna krävde utresande internationella flygpassagerare att tillhandahålla giltiga poliovaccinationskort på flygplatser i hela landet. Flygpassagerare måste bära de uppdaterade poliokorten online, eftersom den gamla versionen inte längre accepterades.
Webbplats och ansökningar om vaccinationsbevis
Resenärer kan tillhandahålla bevis på sina vaccinationsuppgifter via National Immunization Management System eller genom de applikationer som är tillgängliga för iOS- och Android -enheter.
Vägresor
Pakistan har flera motorvägar som har mellan fyra och sex körfält, och många av dessa går mellan större städer som Islamabad, Rawalpindi och Karachi . Även om de är väl asfalterade inträffar olyckor regelbundet på långa, raka vägsträckor på grund av för hög hastighet och allmänt dålig körstandard. Landsvägar är farligare - de är ofta otillräckligt skötta och har ojämna ytor; djur och fotgängare går ofta ut på dem utan förvarning. Att köra på natten längs dessa rutter rekommenderas inte.
Hastighetsgränserna varierar mycket i Pakistan, särskilt inom stadens gränser. På stora motorvägar är den högsta hastighetsgränsen 120 km/h (74 mph) och på sekundära motorvägar är den 80 km/h (49 mph). Inom städer kan hastighetsgränserna variera från 25 km/h (15 mph) till 80 km/h (49 mph), även om 40 km/h (24 mph) är genomsnittet. Även om skyltar är väl uppsatta, tenderar de i vissa områden att vara förvirrande och indikerar olika hastigheter för samma vägsträcka.
Järnvägsresor
Ett järnvägsnät sträcker sig från Peshawar till Karachi och Quetta . Tågresor rekommenderas dock inte för utländska besökare på grund av frekventa dödliga urspårningar. Dessutom riktar rebeller och militanter också periodvis järnvägar med improviserade explosiva anordningar (IED). I mars 2019 dödades minst tre personer och åtta andra skadades när en sprängladdning detonerade mot passagerartåget Jaffar Express i Balochistans Nasirabad-distrikt . Samma tåg var återigen måltavla i Kachhi-distriktet i januari 2023 och lämnade flera personer skadade.
Kollektivtrafik
Bussar: En direkt internationell busslinje kopplade tidigare Delhi, Indien, med Lahore, Punjab-provinsen , men ställdes in i augusti 2019 på grund av ansträngda relationer. Andra bussnät ansluter Kashgar, Kina, till Pakistans gräns och Karachi till Irans Ramdan-gräns. Intercity bussar är också tillgängliga av statliga och privata operatörer. Men långväga bussresor rekommenderas inte för besökare på grund av många trafikolyckor; passagerarbussar är också ofta måltavlor av militanter.
Taxi: Vanliga taxibilar har oftast mätare. Men dessa fungerar sällan eller förare föredrar att inte använda dem, så se till att du förhandlar om priset innan du klättrar in. De flesta taxichaufförer talar engelska i större städer som Karachi , Islamabad och Lahore . Vissa städer, som Lahore , har trehjuliga skotertaxibilar, även om dessa utsätter passagerare för avgaser och är i allmänhet osäkra. Radiohytter är det säkraste och mest pålitliga transportsättet i större städer, och radiohytträknare finns på alla större flygplatser.
Biluthyrning: Självkörning rekommenderas inte i Pakistan på grund av den flyktiga säkerhetsmiljön. Att organisera en limousine med en förare är det säkraste alternativet för utländska medborgare, med många förare utbildade i defensiv körning. Limousiner kan ordnas på de flesta större hotell och på flygplatsen. Föraren måste vara minst 21 år och uthyrningsföretag förbehåller sig ofta rätten att vägra hyra ut fordon till kunder över 60 år.
Rörelsekontrollorder
Tillgång till många områden, till exempel på kontrolllinjen ( LoC ) i det omtvistade territoriet Kashmir och gränsområdena i provinserna Balochistan och Khyber-Pakhtunkhwa , är begränsad för icke-pakistaner. Det är dock möjligt att resa till Khyber-passet med statligt tillstånd och en statlig eskort.
Landsinformationen på denna webbplats har översatts med hjälp av maskinöversättning av vår partner. Arbete har utförts för att tillhandahålla en så korrekt översättning som möjligt, dock ska du som läsare ha i åtanke och acceptera att ingen automatisk översättning är perfekt och bör inte heller läsas eller tolkas som så. Landsinformationen är inte avsedd att vara en källa till råd eller handling baserat på det material som presenteras. Ingen garanti antyds eller ges, inga anspråk eller rättsliga åtgärder accepteras.
- {{originalfilename}} x
Närmaste servicekontor
Euro-Center Bangkok
Kan jag boka försäkring till landet?
Våra försäkringar gäller inte vid resa till område som Utrikesdepartementet i sina rekommendationer avråder från att besöka eller vistas i. Vänligen se listan UD avråder för mer information.