Om du behöver uppsöka en läkare
Icke akut ärende
Tänk på: det är alltid villkoren som gäller vid eventuella motsägelser, felskrivningar etc.
Hur kommer jag i kontakt med en lokal läkare på mitt resmål?
- Om Akut sjukdom och olycksfall ingår i din försäkring hos oss så ingår också assistans från våra servicekontor (Euro-Centers). Om Akut sjukdom och olycksfall ingår i din försäkring så är det dem du i första hand bör kontakta. De har lokal kännedom och kunskap om vilka sjukhus och läkare som håller god kvalité.
- Om du bokat din resa själv och inte har tillgång till våra servicekontor är det oftast lättast att kontakta ditt hotells reception och be dem om hjälp.
- Om du åkt på en charterresa bör du kontakta guiden på resmålet.
Läs mer om våra servicekontor och larmcentral >
Om du har Akut sjukdom och olycksfall i din försäkring hos oss så kommer de allra flesta sjukhus och läkare att acceptera att skicka räkningen direkt till oss. Du slipper onödigt krångel och besvär.
Om du måste betala din räkning själv
Även om det är ovanligt så kan det hända att den läkare eller det sjukhus du besöker inte vill skicka räkningen till oss på Europeiska ERV utan istället kräver betalning av dig personligen. Om det skulle hända är det viktigt att du alltid ber om kvitto. Kvittot ska du sedan skicka in till oss när du gör din skadeanmälan så du kan få pengar tillbaka för dina utlägg.
Om du inte har pengar till att betala räkningen själv
Om läkaren eller sjukhuset du besökt inte vill skicka räkningen till oss på Europeiska ERV och du själv inte har möjlighet att betala så ska du göra följande:
- Kontakta någon av våra lokala servicekontor (Euro-Centers).
- Kontakta vår larmcentral Europeiska ERV Alarm på +46 770 456 920.
- Om du är på charterresa bör du kontakta guiden på resmålet.