Det här ersätter försäkringen
Om du blir mer än 6 timmar försenad till din destination p.g.a. att det kollektiva färdmedel du rest med varit försenat, inställt eller överbokat så att du inte kommit med kan du få ersättning från försäkringen. Om förseningen är mer än 24 timmar så ökar ersättningsbeloppet.
Högsta ersättningsbelopp
- Mer än 6 timmars försening: 700 SEK/försäkrad, 2 800 SEK/familj eller
- Mer än 24 timmars försening: 1 400 SEK/försäkrad, 5 000 SEK/familj.
Det här omfattar försäkringen
Försäkringen gäller för resor med utgångspunkt från Norden och till dess att resan är avslutad och du kommit hem igen - dock längst 60 dagar. Vid enkelresa gäller försäkringen med utgångspunkt i Norden fram till dess att du kommit fram till resmålet. Eventuell försening på hemresan omfattas då inte.
Tänk på att
- Tidstabellsändring som meddelats minst 24 timmar före avresan anses inte vara oförutsedd och oplanerad.
- Förseningen måste kunna styrkas med intyg som visar orsak till förseningen och aktuella tider från transportföretaget.
- Du måste alltid kunna uppvisa originalkvitton för att kunna få ersättning.
- Försäkringen kräver att biljettköp ska ha köpts till en specifik resa. Månadskort, årskort etcetera jämställs inte med biljettköp.
- Ersättning lämnas högst med resans pris.